További Üzlet cikkek
Magyar Apple-t követel a Plastik.hu. Az oldal szerzője, Angelday már február elején jelezte, hogy tenni fog valami az ügy érdekében, a felhívás március 16-án este került ki a wewantapplehungary.com-ra.
A négy pont
Az oldal szerzője négy dolgot kér a kaliforniai cégtől: magyar iTunes Store-t, lokalizált Mac OS-t, a szállítási problémák megoldását, valamit a hazai honlap sztenderdizálását.
Angelday az Indexnek elmondta, hogy az ötletet a lengyel kezdeményezés adta, ahol egy hasonló weblap felállítása után (bár nem tisztázott, hogy annak hatására-e) céget alapított az Apple. Mint a blogger emlékeztet rá, Magyarországon nincs jelen a vállalat, csak a HDSys nevű viszonteladó forgalmazza a termékeket, látja el a garanciális szolgáltatást. Ez azonban sokszor elégtelen, a megrendelt termékekre heteket kell várni, ugyanez igaz a javításokra is. Angelday szerint amíg az anyacég nem jön Magyarországra, esély sincs a lokalizált Mac OS X-re (vannak magyar nyelvű részek, de ezek esetlegesek), pedig ahogy az iPodok szoftverét sikerült lefordítani, úgy meglehetne ugyanezt csinálni az operációs rendszerrel is.
Ugyanígy az Apple belépésére lenne szükség Plastik szerint a hazai iTunes Store elindulására, ami nélkül egyébként a cég termékeinek egy része csak korlátozottan használható. Az Apple TV például tipikusan alig jó valamire az online bolt nélkül, de az iPodok sikeréhez is hozzájárult a dalokat 200 forintnál is kevesebbért áruló zeneáruház, ahonnan már nagyfelbontású filmek is letölthető egy ideje. Az iTunes Store nélkül egyébként az iPhone hazai megjelenése sem valószínű, és bár a HDSys korábbi vezetője, Emanuele Massimo szerint az Apple két hét alatt elindíthatná a Store-t, ha akarná, a magyar piacra lépéshez azért még az Artisjus-szal is meg kell egyezni a kiadók mellett. Erre viszont Angelday szerint nem alkalmas egy kereskedelmi partner, csak az anyacég.
Az utolsó követelés az Apple.hu átalakítása, úgy, hogy az az aktuális amerikai oldalra emlékeztessen, ne egy évekkel ezelőttire.
Illúziók nélkül
Angelday-nek nincsenek illúzió az eredményeket illetően, a kezdeményezést félig viccnek szánja, és nem gondolja, hogy a felhívásra az Apple azonnal az országba települ, de mint mondta, a lottózás is olyan játék, amihez legalább egy szelvényt kell venni. Mindenesetre azt már eredménynek tekintené a blogger, ha az Apple hivatalos tájékoztatást adna a magyar helyzetről. Angelday szerint keveset lehet tudni arról, hogy milyen a HDSys és az Apple kapcsolata, de fogyasztóként egy dolog biztos: addig jó egy Mac, amíg nem kell szervizbe vinni Magyarországon.
Emanuele Massimo szerint a dolog mindenesetre nem ilyen egyszerű. A Store felállítása független attól, hogy az adott országban van-e Apple. Portugáliában, Görögországban például működik az online bolt, pedig az anyacég nincs jelen ezekben az országokban. A volt vezető elmondta, hogy a korábbi években a HDSys nevében próbált már tárgyalni a londoni iTunes-központtal a hazai áruház beindításáról, de ott gazdasági megfontolásokra hivatkozva mindig elvetették az ötletet.
Horváth Zoltán, a HDSys partnerkapcsolatokért felelős vezetője is megerősítette, hogy akkor lesz Store Magyarországon, amikor az Apple úgy dönt, ez viszont független a forgalmazótól. Ugyan a hazai piac erősen növekszik, az Apple három fontossági kategóriájából az utolsóban, a T3-asban vagyunk, és Lengyelország is csak azért fért bele a T2-esbe, mert négyszer akkora, mint Magyarország. Persze a hazai piac is egyre fontosabb, de Horváth Zoltán szerint az építkezés folyamatos, nem ugrásszerű: a szerviz működtetésében már most is egyre jobban kiveszi a részét az anyacég, a következő lépés a marketing összehangolása lehet, hirtelen változásra viszont nem lehet számítani. Horváth Zoltán szerint a felhasználóknak most még jobb is így: ha az Apple megjelenne Magyarországon, az sokkal nagyobb szigort, kevesebb rugalmasságot jelentene, így néhány Apple-boltnak be kéne zárnia, és a vállalat termékei kevesebb helyen tűnnének fel: kisebb kiállításokon, rendezvényeken például nem engedi kiállítani termékeit a kaliforniai központ.
Angelday kezdeményezés mindenesetre nagy támogatottságot ért el, de legalábbis sokan írtak róla. A felhívást kitette a Webisztán, az Appleblog, az Onlinemarketing blog, a TargetPC, a kreatív.online, több személyes blog, sőt, délután egy órára ötödik lett a Digg hétfői összesített listáján, és második annak a techlistáján.