További Üzlet cikkek
A GfK Hungária vizsgálatai alapján megállapítható, hogy a 2006. évi labdarúgó világbajnokság az lcd tv-k eladására pozitív hatást gyakorolt. A készülékek iránti keresletre leginkább növelő hatással 2006-ban a futball VB volt, köszönhetően az alkalmat megragadó és kihasználó termékreklámoknak. Az adatokat vizsgálva látszik, hogy a kereskedők a májusi periódusban messze jelentősebb eladásokat hoztak össze a többi időszakhoz képest, a forgalom 63 százalékkal nőtt áprilishoz képest.
Akciókra vártak
Sokak már idejében igyekeztek megvásárolni új készüléküket, a fellendülés az év első három hónapjában is ennek volt betudható. Természetesen ebben az esetben is voltak olyan vásárlók, akik bízva a még drámaibb áresésekben az utolsó pillanatra – 2006 május vége–június eleje – halasztották vásárlásukat.
Az eladásokat hónapról hónapra nyomon követve látszik, hogy az idei, 2008. évi labdarúgó Eb-t megelőző hónapokban a növekedési indexek a teljes lcd-piacon jelentősen elmaradnak a két évvel ezelőttitől. A februári időszakot követően a piac megtorpanni látszott, viszont áprilistól kezdve a kínálatban számtalan, lélektani árhatárnak számító százezer forint akciós áron hirdetett készülék jelent meg (a 82 cm-es képátlójú kategóriában) erőteljes árharcot elindítva az egyes márkák között.
Az akciós újságokban megjelent síkpaneles tv-hirdetések számát tekintve egyértelműen az április volt kiemelkedő: háromszor annyi panel tv-t hirdettek meg, mint két évvel ezelőtt. Ehhez persze hozzátartozik, hogy az elmúlt években a gyártók mind több modellel jelentek meg a piacon, ám megfigyelhető, hogy az EB indulása előtt nincs akkora ugrás a hirdetett modellek számát tekintve.
A növekedési számok jelentősen elmaradnak az előző évi tendenciáktól, a gazdasági megtorpanással együtt járó lakossági fogyasztás visszaesés a panel tv-piacot sem hagyta érintetlenül.
A GfK Hungária adatai szerint a piac áprilistól indult növekedésnek, amikor is kimozdulni látszott az addigi stagnálásból. Ez arra engedhet következtetni, hogy a lakosság nagy része megint csak májusra halasztotta tv-vásárlásait, kivárva a legutolsó pillanatot, amikor várhatón a piaci átlagárak mélypontra jutnak.
A mérkőzések elmulasztását a különböző adatrögzítő berendezések segítségével lehetett 2006-ban és lehet idén is orvosolni. Ezt a lehetőséget a focirajongók előszeretettel használták is, hiszen az adatok szerint a dvd-felvevők a 2006. év egészét tekintve jelentős növekedést mutattak – a kereslet 2005-höz képest mintegy nyolcvan százalékkal nőtt.
Erősödött
A bajnokságot megelőző május-júniusi időszakban az értékesítés 2006. március-áprilishoz képest csaknem 30 százalékkal emelkedett. Ezen kívül fontos megemlíteni, hogy éppen május-júniusra tehető a merevlemezes felvevők arányának jelentősebb emelkedése: 34 százalékról csaknem 44 százalékra nőtt a HDD-s készülékek piaci részesedése. A merevlemezes készülékeken belül is ekkor kerültek túlsúlyba a nagyobb (160 GB) tárkapacitásúak. Elmondható tehát, hogy a 2006-ban Németországban rendezett Labdarúgó Világbajnokság egyértelműen befolyásolta az árucsoport értékesítési tendenciáit.
A 2007. esztendő és a 2008-as év első harmada azonban már nem alakult ilyen kedvezően a dvd-készülékeket tekintve. Bár a kereslet erősen eltolódott az egyre magasabb értékű készülékek felé (a merevlemezes készülékek aránya csaknem 65 százalék volt 2008. első negyedévében), az értékesített darabszámok egyelőre jócskán elmaradnak a 2006-os adatoktól. Ha az áprilisi időszakot vizsgáljuk, látható, hogy a piac nem növekedésnek indult, hanem ezzel és a várakozásokkal ellenkezőleg, visszaesett.
„Kérdés, hogy májustól fellendül-e ismét a kategória iránti kereslet” – mondta el Sztupár Andrea a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének vezetője. Több iparági szakértő szerint is erre az idei nyár a legesélyesebb, hiszen a Labdarúgó EB után augusztusban kezdődnek az Olimpiai Játékok is. „Ha e két nagyszabású esemény hatására sem látható pozitív változás, a dvd-felvevők piacának csökkenő tendenciája állandósulhat” – fűzte hozzá a szakember.