Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Csak semmi pánik!

2001.05.02. 16:08
Az újságírás egyik alapszabálya szerint csak olyan hírek, események kerülhetnek a címlapra, melyek meghaladják az átlagolvasó (egyre magasabb) ingerküszöbét. Ennek megfelelően nem hír, ha egy cégnél jól mennek a dolgok, címlapsztori lehet viszont, ha sikkasztáson érik a főkönyvelőt. Tudatában kell mindennek lenni akkor, ha értelmezni akarjuk az úgynevezett dotcom-cégek csődjeiről szóló híreket.
Manapság a lapok szinte versenyeznek abban, ki tud több bajban levő internetes cégről, több elbocsátásról beszámolni. A nagy odaadás annál is figyelemreméltóbb, mert az előző másfél évben ugyanezeknek a cégeknek a sikertörténeteivel voltak tele a lapok. A kérdés most az, hogy melyik hír igaz? Ha olyan nagyszerűek voltak ezek a vállalkozások, akkor most miért nem szeretjük őket? Ha viszont másfél évig komolytalan dologgal etettek minket az újságok, akkor miért éppen most higgyünk nekik?

A helyzet részletesebb elemzése persze nem férhet egy rövid hírbe. Valahol a belső oldalakon olvasható az is, hogy Európa internetes nagyhatalmának számító Nagy-Britanniában tavaly csaknem tizenötezer cég ellen indult felszámolási eljárás. (A bajba került cégek száma nem növekedett érzékelhetően az előző évhez képest.) Ez az aktív, működőképes cégek 1,2 százaléka. Közülük egyik sem került a lapok címoldalára vagy az esti híradók vezető hírei közé. Nagyjából ötven azoknak a brit dotcom-cégeknek a száma, melyek az utóbbi hónapokban kénytelenek voltak beszüntetni működésüket. Valamennyikből címlapsztori lett.

Amerikában az '90-es évek eleji válság gyakorlatával ellentétben most már a recesszió első jeleire tömegesen küldik el az embereket. Miközben az internetes részvények árfolyamai egy év alatt átlagosan 77 százalékot estek, a dotcom-cégektől elbocsátottak száma fél év alatt 600 százalékos növekedést mutatott. Tévedés volna ugyanakkor azt hinni, hogy csak az internetes cégek dolgozóinak a helyzete bizonytalan. A Newsweek adatai szerint például a 12 százalékkal romló autóeladások az autóiparban 207 százalékos elbocsátáshoz vezettek , a hirdetések 2 százalékos visszaesése miatt pedig a médiaiparban csupán 2000 decemberében és 2001 januárjában a négyezerkétszáz ember vesztette el állását.

Ahogy Magyarországon nem volt dotcom-cég alapítási láz, úgy most kimaradunk az életképtelen cégek felszámolásának lázálomból is. Hatással lehet viszont a hazai fejlődésre is, hogy a korábban az internetes cégekért lelkesedő befektetők most világszerte látványosan kivonultak erről a területekről. Nehezebb helyzetbe kerülnek tehát az újonnan alakuló tisztán internetes vállalkozások. Változatlanul szabad a pálya viszont a hagyományos cégeknek számára, akik a korábbinál kevesebb stressz mellett terjeszkedhetnek az online marketing és értékesítési csatornák felé.