
További Üzlet cikkek
Február utolsó két napján több mint hétezer t-mobile-os telefonszámra küldött sms-eket egy Gordius-X 2000 Kft. nevű vállalkozás. Az üzenetekben arról értesítette őket, hogy előfizettek a cég ingatlan-adatbázisára - havi 960 forintért. Az ügyfelek kisvártatva meg is kapták a két darab egyenként 480 forintos fogadott emeltdíjas sms-t, aminek árával a mobilszolgáltató ízibe meg is terhelte a számlájukat. Csodálkoztak is az "előfizetők", nagy részük ugyanis sosem hallott a cégről, sem annak karácsony-szigeteki doménen beregisztrált internetes "szolgáltatásairól". Ez persze nem is csoda, a honlapon ugyanis bárki megadhatta ismeretlenek mobilszámát is, akik így rögvest előfizetőkké váltak, és minden hónapban kaptak volna egy újabb emeltdíjas fogadott sms-csomagot a honlapon lévő adatbázishoz tartozó jelszóval, míg csak le nem mondják a szolgáltatást.
Nem volt adatbázis
Sokra egyébként nem mentek volna a jelszóval, adat ugyanis nem igen volt az adatbázisban. "Csak néhány tesztadat volt az ingatlan-adatbázisban, az építőanyag-adatbázis pedig üres volt" - állítja Molnár Lajos, a honlap elkészítésével megbízott Orfanik Kft. ügyvezetője, aki a Távmunkainfo.hu oldalon talált hirdetés útján került kapcsolatba az EscoTeam Kft.-n keresztül a két magyar nemzetiségű jugoszláviai állampolgár, Irge Gustav és Bajzak István tulajdonában lévő Gordiusszal. Ugyanez az escoteames hirdetés keltette fel egyébként a Gordius figyelmét is, amikor január közepén megbízta a győri céget honlapja elkészítésével.
A munka annyira sürgős volt, hogy a Gordius még a rendes doménnév-regisztrációt sem várta meg az indulással, így került a honlap egy karácsony-szigeteki címre. "Irge azt állította, hogy egy rendezvényt szervezett február 27-ére Budapesten a cég ügyfeleinek, ahol be akarja mutatni a rendszert" - magyarázta az Indexnek Kopcsó András, az EscoTeam résztulajdonosa. A programozók azonban jól tudták, hogy a honlapról - bármily eldugott helyen is van - akár idegenek telefonszámára is lehet emeltdíjas sms-t küldeni, és erre február 26-án figyelmeztették is Irgét. Még azt is felajánlották, hogy félmillió forintnyi pluszjutalékért elhárítják a veszélyt. A levélre azonban Irge nem válaszolt, csak telefonon sürgette Kopcsót, hogy indítsa el a szolgáltatást, amit ő másnap délután 3 óra körül meg is tett. Néhány órával később az addig mit sem sejtő számítástechnikusok elhűlve látták, milyen jól megy az "ügyfélbemutatós tesztelés". A honlapra több ezer telefonszámot regisztráltak be - a zömét néhány, főleg üzletközpontokban lévő nyilvános internetállomás IP-címéről. A legtöbbet, 1216-ot az Árkádban lévő Libri könyvesboltból, de a Duna Pláza és a Lurdy-ház netkávézóiban is szorgalmasan dolgoztak a "tesztelők". Ők egyébként valószínűleg szintén távmunkások lehettek. A Gordius ugyan megkérte az EscoTeamet, hogy rendezzen be számára egy irodát Győrött, azt azonban sosem vette át, mondván, inkább távmunkásokra bízza rendszere üzemeltetését.
250 ezer előfizetőt akartak
Ha a Gordius elképzelései szerint mentek volna a dolgok, az EscoTeamhez eljuttatott üzleti tervük szerint az első esztendőben 230-250 ezer potenciális ügyfél kapott volna az sms-ekből. Ha ezek mindegyike csak egy havi díjat csengetett volna ki, a cég nettó árbevétele - miután a T-Mobile levonta a maga 50 százalékos részesedését - 100 millió forint lehetett volna.
Erről azonban valószínűleg lemondhatnak. Kopcsó ugyanis másnap délre leszerelte a szervert, értesítette a T-Mobile-t a történtekről, a mobilcég pedig azonnal megszüntette a Gordius 06 90 635 818-es telefonszámát. A mobilszolgáltató egyébként azt ígéri, minden előfizetőjének, aki kapott az sms-ekből külön reklamáció nélkül jóváírja a számláról leemelt összeget, a Gordius pedig egy vasat sem kap az etikátlanul beszedett díjakból. Az alvállalkozók azonban már kevésbé boldogok. "Kiderült, hogy a program, amit készítettünk, hibátlanul működik, a számláinkat azonban a Gordius nem egyenlítette ki, sőt az eset óta nem is lehet őket elérni" - panaszkodik Kopcsó.
Az Indexnek sem sikerült kapcsolatba lépnie a céggel. Irge Gustav mobilszáma "átmenetileg nem kapcsolható", a győri iroda nem létezik, a tulajdonosok többi magyarországi cége pedig nem szerepel a telefonkönyvben. Irge és Bajzak egyébként nagy tervekkel érkezhetett Magyarországra, fél évvel ezelőtt ugyanis néhány hét alatt egy egész cégcsoportot szedtek össze. Az augusztusban beújított Gordius-X mellett még ugyanabban a hónapban Irge egy Ancona Szolgáltató Kft. nevű cégben is 90,9 százalékos tulajdonrészt szerzett, két hónap múlva pedig Bajzak vásárolta meg egy Floratic Kft. nevű társaság 96,66 százalékát. Októberben Irge és Társa néven egy közös bt-t is alapított a két férfi.
Kéretlen elvileg nem lehet
A fogadott emeltdíjas sms-szolgáltatás tavaly nyáron indult Magyarországon, és jelenleg a T-Mobile mellett a Pannon GSM Távközlési Rt. hálózatán érhető el. A találmány lényege, hogy aki egyszer regisztrált egy mobilszámra, addig fizethet az onnan rendszeres időközönként érkező sms-ekért, míg csak le nem mondja azokat. A buli egyébként tutinak tűnik. A mobilszolgáltatók a teljes magyarországi emeltdíjas piacot tavaly 12-13 milliárd forintra becsülték, amiből az sms körülbelül 60 százalékot tehetett ki. Jelenleg a Pannon GSM-nél a fogadott üzenetek teszik ki az emeltdíjas sms-forgalom negyedét, de az óvatosabban fogalmazó T-Mobile is bevallja, hogy arányuk százalékban kifejezve kétszámjegyű.
Hogy kinek és milyen feltételekkel lehet emeltdíjas fogadott sms-t küldeni, azt a mobilszolgáltatók szerződési feltételei és egy etikai kódex szabályozza. A kikötések között van, hogy a szolgáltatásra mindig telefonon kell regisztrálni, ezután a tartalomszolgáltatóknak tájékoztató sms-ekben kell leírniuk, kicsodák, micsodák, mi a 24 órás ügyfélszolgálatuk száma, és hogyan lehet az előfizetést lemondani. A tájékoztató sms-ek kiküldése után a valódi fizetős sms-ekkel 2 percig várni kell, ha az ügyfél ez alatt az idő alatt bepötyögi a lemondó kódot, nem kell fizetnie. Ez egyezményesen a STOP szó, a trágár kifejezéseket, és egyéb üzeneteket a számítógépes rendszer nem tudja értelmezni. Az emeltdíjas sms-ek fogadását egyébként mindkét mobilcégnél le is lehet tiltani.
Elvileg tehát regisztráció nélkül, kéretlenül senki nem kaphat olyan üzenetet a telefonjára, amiért fizetni kell. Állítólag azonban nem a Gordius-X volt az első társaság, amelynek "ügyfelei" így jártak. "Olyan esettel is találkoztam már, amikor egy cég tartalom gyanánt kéretlen reklámokat küldözgetett emeltdíjas fogadott sms-ben" - állítja Juhász Károly, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője, az agresszív szolgáltató nevét azonban nem volt hajlandó elárulni.
Botrányosan indult
Ha azonban az sms-ről kiderül, hogy mégsem volt kéretlen, a magas számla miatt utólag bajos reklamálni, csak az sms-t küldözgető cég jóindulatán múlik, visszakaphatja-e az ügyfél a kiszámlázott összeget. A legtöbb szolgáltató ügyel arra, hogy jogilag támadhatatlan maradjon, a telefonszámlákat súlyos ezresekkel duzzasztó sms-ek körül azonban így is akadnak botrányok. Az elsőt rögtön a szolgáltatást Magyarországon bevezető Netsize Kft. szállította, amely technikai szolgáltatóként a tiniket "ingyenes" csengőhangokkal bepalizó német Jamba és a holland The Mobile Group (TMG) ötleteit honosította. Az utóbbi társaság sms-kvíz játékot épített a szolgáltatásra, amelynek fődíja egy Sony PSP játékgép volt. Akik játszani akartak, kaptak a telefonjukra hetente négy bugyuta kérdést, amelyekről aligha sejtették, hogy megválaszolatlanul is darabonként 500 forintba kerülnek. Ezt bizonyítja, hogy a szolgáltatás beindítása utáni napokban még csak egy spamolót küldött melegebb éghajlatra az egyik homáros levélíró, a megugrott telefonszámla miatt dühöngő sorstársa csak pár héttel később jelentkezett.
A kvíz-játék miatti panaszból a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnek, a Gazdasági Versenyhivatalnak (GVH) és a Nemzeti Hírközlési Hatóságnak is jutott. A keresetek végül a versenyhivatalnál landoltak, ami megállapította, hogy nincs szükség versenyfelügyeleti eljárásra, a Netsize és a TMG ugyanis megfelelően informálta a fogyasztókat. A teljes igazsághoz egyébként hozzátartozik, hogy a játékszabály a kezdetek óta sokat finomodott, ha valaki nem válaszol az sms-ekre, a szolgáltatás magától leáll, a hatodik sms után pedig véget is ér.
Máshol büntetik
Míg a tinizsebekben turkáló, előfizetéses sms-szolgáltatást kínáló cégek idehaza háborítatlanul szedhetik meg magukat, Angliában ugyanezért kemény bírság jár. A Crazy Frog-típusú reklámokért a Jamba nagy-britanniai technikai szolgáltatóját, az mlBox-ot tavaly év végén az ottani, emeltdíjas szolgáltatásokat felügyelő hatóság, az Independent Committee for the Supervision of Standards of the Telephone Information Services (Icstis) 40 ezer fontra bírságolta, ezen felül 338 panaszost kellett kártalanítania.
A Jamba-reklámok ellen a brit reklámfelügyelet, az Advertising Standards Authority (ASA) is fellépett, és megtiltotta, hogy a televíziók a csengőhangos hirdetéseket este kilenc óra előtt műsorra tűzzék. A csengőhangmogul tavaly szeptemberben bíróságon támadta meg a korlátozást, de veszített. Azóta különböző felméréseket készített, amelyek igazolják, hogy ügyfelei nagy része elmúlt már 16 éves, az ASA azonban, miután fiókjában több száz szülő panasza bizonyítja ennek az ellenkezőjét, nem könyörült meg. A 24 országban szolgáltató Jamba, illetve Jamster néven működő társaság egyébként valószínűleg a világ legnagyobb fogadott emeltdíjas sms-mumusa. A felső tagozatos ügyfelek "ingyenes" csengőhang-letöltögetéséről szóló rémtörténeteit a jamsterscam.com oldalon lehet elolvasni.
A zenetévék is megelégelték
Csengőhang-reklámból valószínűleg a zenetévéknek jut a legtöbb, a Viacom Inc. érdekeltségébe tartozó MTV Central olyannyira besokallt tőlük, hogy a német nyelvterületen sugárzó MTV-csatornáknak tavaly októbertől; a Viváknak pedig idén márciustól megtiltotta, hogy délután 4 és éjfél között csengőhangokat és más mobilon vásárolható szolgáltatásokat reklámozzanak. Nemcsak a kiskorúak védelme lebeg egyébként a társaság szeme előtt, hanem nagyobb nézettséget, idősebb nézőket, valamint több hagyományos hirdetőt remél a sokak szerint monoton vagy idegesítő reklámok kiiktatásától.
"A magyar zenetévét ez a tiltás nem érinti. Ezekre a szolgáltatásokra komoly kereslet van, így most azon kísérletezünk, mely napszakokban lenne érdemes bemutatni a szpotokat. Az idei első negyedévben mi például délután egy és öt óra között nem játsszuk őket." - mondta az Indexnek Málnay B. Levente, a televíziót működtető Z+ Műsorszolgáltató Zrt. vezérigazgatója. Málnay egyébként úgy gondolja, nem ártott a televízió imázsának, hogy az előfizetők nem kis hányada a Netsize-TMG tavaly nyári, Viván is reklámozott sms-kvízét tévesen a zenetévé játékának tulajdonította. Még olyan panaszos is akadt, aki - tévesen persze - a versenyhivatalnál is a Vivát jelentette fel, igaz, erről a zenetévénél nem tudtak.
Titkos cégek titkos számai
Ennyi tévedés amúgy is könnyen belefér. A halovány, gyorsan eltűnő apróbetűs feliratokat tartalmazó tévés reklámokból ugyanis szinte lehetetlen kikövetkeztetni, melyik cég áll a szolgáltatás mögött, és hogy fogadott vagy hagyományos emeltdíjas sms-ről van-e szó. A mobiltársaságok sem sokat segítenek az eligazodásban. A mobilcégeknek nem muszáj nyilvánosságra hozniuk a szolgáltatók nevét. A két érintett mobiloperátor közül csak a Pannon GSM juttatott el a szerkesztőségünkbe egy árakat nem tartalmazó listát, ami hét társaságot említ. A Pannon ügyfélszolgálatosa viszont a táblázatban szereplő 33 emeltdíjas telefonszám közül csak minden harmadikról tudta megmondani, hogy melyik céghez tartozik, és mennyit kell az onnan jövő sms-ekért fizetni. Ez is szép eredmény azonban a T-Mobile-os ügyfélszolgálathoz képest, ahol az Index újságírójával közölték, emeltdíjas számokról nincs információjuk, forduljon a T-Com tudakozójához. Megtette, de persze ott sem járt szerencsével.
|
