Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Megszelídített információ

2001.09.10. 16:46
Miközben a gyorsan megszerzett információ szinte gazdasági előnyt jelenthet, az információkereséssel elvesztegetett idő komoly károkat okoz. Az új szemlélet szerint kialakított intranet hálózatok önálló és megnövekedett hatékonyságú informálódást tesz lehetővé.
Egy szellemi dolgozó átlagosan heti 8 órát tölt külső (főképp az internetről származó) információk gyűjtésével, szűrésével, elemzésével. A felhasználók tíz százaléka heti 20 óránál is többet tölt információvadászattal. Az Outsell Inc becslése szerint az információszerzéssel töltött idő miatt csupán az Egyesült Államokban évi 107 milliárd dollár veszteség éri a vállalatokat. Információkra persze egyre inkább szükség van. Megszerzésük hatékonyabbá tétele az egyik legbiztosabban megtérülő befektetés.

Az információk központi gyűjtése hagyományosan az erre szakosodott munkatársak, a könyvtárosok, vagy a külsős kutató cégek feladata. Az internet azonban megváltoztatta a korábbi szokásokat. Ma a szellemi dolgozók (knowledge workers) 68 százaléka maga kíván a hírek, értesülések között tájékozódni.

A feladat meglehetősen összetett, hiszen egyidejűleg a következőkkel kell megbirkózni:

  • A rendelkezésre álló információk felmérése
  • Az információk minőségének, hitelességének, megbízhatóságának megállapítása
  • A nehezen fellelhető információk felkutatása
  • A felmerülő alternatívák közti döntés
Miközben a belső vállalati hálózatta, az intranettel elégedetlen felhasználók - csak 31 százalékuk használja - a nyilvános interneten próbál boldogulni, folyamatosan frusztrálja őket az a tudat, hogy képtelenek átlátni a teljes kínálatot.

Hiába próbálják meg azonban a vállalatok a tudnivalókat egy helyre összegyűjteni (például valamilyen hírügynökségtől megvásárolni) a dolgozókat az intraneten keresztül, kontrollált formában "táplálni", a felhasználók 79 százaléka az interneten keres szabadon elérhető információt munkájához. A feladat tehát úgy behozni az internetről származó anyagokat a cég falain belülre, hogy közben a dolgozók mentesüljenek a keresés terheitől, de mégse veszítsék el önállóságukat.

Megoldást egy olyan vállalati portál létrehozása jelentheti, mely képes egy helyen összegyűjteni a szervezet számára nélkülözhetetlen belső és, illetve a webről származó, jól megválasztott dinamikusan változó külső információkat.

Hatékony intranet

Az első lépés az adott témában az interneten fellelhető anyagok feltérképezése. A szerkesztők felelősége természetesen igen nagy, mert miközben meg kell védeni a felhasználót az információ-túlterheléstől, ügyelni kell arra is, hogy semmi fontos ne maradjon ki.

Az információ szűrése és tematikus szűkítése (targetálás) teszi a rendszert használhatóvá. Az általánosan használt böngészőeszközök és keresők szakmai információk behatárolásához nem elég pontosak.

A szakmai felhasználóknak a gyors és hatékony keresőkre van szüksége. A weben elérhető keresők a professzionális felhasználók számára indifferens oldalakat is megtalálnak. További gondot jelent, hogy akár hetekbe is beletelhet, amíg a kereső-robotok indexelnek egy-egy fontos üzleti hírforrást.

A megoldás: news aggregation

Az információk előzetes szűrésére-feldolgozására szakosodó, úgynevezett "news aggregation" szolgáltatók közül kiemelkedik a Moreover. A vállalkozás 3000 minőségi hírforrást - köztük üzleti híroldalakat, on-line fórumokat, iparág-specifikus oldalakat kísér figyelemmel. A hírforrások számának korlátozott volta lehetővé teszi a kínálat folyamatos figyelemmel követését, frissítését. A felkínált információk tárgykörök szerint rendszerezhetők.. A 15 percenként frissített tartalom minden külső szoftver, vagy hardver nélkül integrálható a megrendelő intranet, vagy portál oldalaiba.

A Moreover sikere az úgynevezett dinamikus információ alkalmazásában rejlik. A folyamatosan frissített információ-koktél ugyanúgy tartalmazza a tekintélyes gazdasági lapok híreit, mint a szakmai pletykákat, spekulációkat, kommentárokat.

A Morover filozófiája alapvetően különbözik a portálok és intranet hálózatok által régebb óta előszeretettel használt sajtóügynökségi (syndicated content) anyagoktól. Míg ugyanis azok kész tartalmat szállítanak az olvasóknak, addig a Morover az olvasókat viszi a keresett információkhoz. (Mindez természetesen erősen csökkenti az intranet fejlesztők-szerkesztők kontrollját, hiszen az olvasó a linkeket követve a belső hálózatból a nyilvános internetre lép ki.)

Miután tehát az intranetbe integrált külső tartalom használatával, minimális fejlesztési költséggel sikerült csökkenteni a felhasználók keresésre fordított idejét, sikerült erősíteni a vállalati intranettel kapcsolatos felhasználói lojalitást, már "csak" az a feladat, hogy sikerüljön a dolgozókat hasznos, belső információkkal ellátni.

Forrás: Dotkom Internet Consulting