Barbara, Borbála
-5 °C
3 °C

Ki beszél itt válságról?

2001.08.21. 19:29
Kapcsolódó cikkek (1)
Az elmúlt hónapokban úgy tűnt, hogy az internetes kiskereskedelem a dotcom válság áldozatául esik. Az elmúlt néhány hét eseményei azonban alaposan rácáfoltak a pesszimista jóslatokra.
A Nielsen/NetRatings és a Harris Interactive adatai szerint az internet generálta bolti (offline) vásárlások értéke is csaknem elérte az 5,5 milliárd dollárt.

Az online kereskedelmi verseny nagy győzteseinek kétségkívül a hagyományos ("brick and mortar") nagy áruházláncok tűnnek. Ezek a vállalkozások jól ismert márkájuknak köszönhetően irreális méretű marketing kampányok nélkül is képesek vásárlók millióit online boltjaikban csábítani. A Walmart egy év alatt 133 százalékkal, a JCPenny 34 százalékkal, a Kmart 36 százalékkal növelte online bevételeit.

A nagy meglepetést mégsem az áruházmonstrumok, hanem néhány dotcom cég okozta. Egyévi folyamatos mélyrepülés után három utazási webhely, a Travelocity, az Expedia és a Priceline - utóbbival nemrég részletesebben is foglalkoztunk - váratlan szárnyalásba kezdett. Bár e három cég részvényárfolyamai 301, 573, illetve 856 százalékos heti növekedésükkel nyújtották a legkiemelkedőbb teljesítmény, más e-kereskedelmi cégek is szép teljesítményt mutatnak..

A vállalati döntéshozók többsége szerint a befektetők túlreagálták az e-gazdaság nehézségeit.
A PA Consulting vezetési tanácsadó szakemberei a FTSE tőzsdeindexen szereplő cégek döntéshozóival folytattak beszélgetést. A vezetők 56 százaléka úgy gondolja, hogy "túl messzire vetették el a sulykot azok, akik minden B2C vagy B2B üzletben valami gyanúsat szimatolnak".

A megkérdezettek 44 százaléka a veszteségtermelő vállalkozásoktól rettegő befektetők félelmei ellenére növelni kívánja cége internetköltését . A vállalatok 22 százalékát kitevő "kemény mag" a gazdasági környezet változásának ellenére sem csökkenti internetes terjeszkedésének tempóját.

Az elmúlt évre visszatekintve szakértők ma úgy látják, hogy a készletgazdálkodás mikéntje választja el a győzteseket a vesztesektől. Miközben az élelmiszerkereskedő Webvan éppen a raktárkészletek katasztrofális kezelésének következtében produkálta az év legnagyobb bukását, a fent említett utazási honlapok sikere a bárminemű készletek hiányában keresendő. Az elmúlt év e-gazdaságának egyik leglátványosabb növekedését produkálta az eBay aukciós site. Az online árverési piac 64 százalékát magáénak tudó eBay-nek természetesen szintén nem kell megküzdenie az e-kereskedőknek a legkomolyabb nehézségeket okozó háttérfunkciókkal: A rendelések feldolgozásával, illetve azok teljesítésével. Az interneten terjeszkedő hagyományos áruházak előnye viszont éppen már meglevő, jól szervezett ellátási láncukban, kapcsolataikban, készletezési rendszerükben rejlik. (A kakukktojás persze az Amazon, mely a kereskedelem teljes megújítására tesz nagyszabású kísérletet. )

A nagy tanulságok közé szokás sorolni a tevékenység fókuszálását is. Jó példa erre a Priceline, mely az élelmiszer- és üzemanyag-kereskedelem felé tett, keserű kudarcba fulladt kitérő után most, az utazási szolgáltatásokra koncentrálva 365 millió dolláros negyedéves bevételt ért el.

Miközben a legtöbben a gazdasági növekedés lassulására panaszkodnak, néhány online vállalkozás éppen ennek köszönheti sikereit. Az eBay forgalmát a takarékosabb vevők és a felesleges javaiktól megszabadulni kívánó eladók adják. Az online utazási irodák - különösen a fordított aukciót alkalmazó Priceline - forgalmát is azok az utasok adják, akik a nehezebbé váló gazdasági környezetben különösen érzékenyek az árakra.

A fenti példák jól bizonyítják, hogy azoknak a cégeknek, a piac ismeretében alakították ki tevékenységüket, illetve jól megválasztott üzleti modelljüket következetesen meg is valósítják nem csak a túlélésre, de a sikerre is reális esélyük van.

Forrás: www.dotkom.hu

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.