További Üzlet cikkek
Az online kereskedelmi verseny nagy győzteseinek kétségkívül a hagyományos ("brick and mortar") nagy áruházláncok tűnnek. Ezek a vállalkozások jól ismert márkájuknak köszönhetően irreális méretű marketing kampányok nélkül is képesek vásárlók millióit online boltjaikban csábítani. A Walmart egy év alatt 133 százalékkal, a JCPenny 34 százalékkal, a Kmart 36 százalékkal növelte online bevételeit.
A nagy meglepetést mégsem az áruházmonstrumok, hanem néhány dotcom cég okozta. Egyévi folyamatos mélyrepülés után három utazási webhely, a Travelocity, az Expedia és a Priceline - utóbbival nemrég részletesebben is foglalkoztunk - váratlan szárnyalásba kezdett. Bár e három cég részvényárfolyamai 301, 573, illetve 856 százalékos heti növekedésükkel nyújtották a legkiemelkedőbb teljesítmény, más e-kereskedelmi cégek is szép teljesítményt mutatnak..
|
Az elmúlt évre visszatekintve szakértők ma úgy látják, hogy a készletgazdálkodás mikéntje választja el a győzteseket a vesztesektől. Miközben az élelmiszerkereskedő Webvan éppen a raktárkészletek katasztrofális kezelésének következtében produkálta az év legnagyobb bukását, a fent említett utazási honlapok sikere a bárminemű készletek hiányában keresendő. Az elmúlt év e-gazdaságának egyik leglátványosabb növekedését produkálta az eBay aukciós site. Az online árverési piac 64 százalékát magáénak tudó eBay-nek természetesen szintén nem kell megküzdenie az e-kereskedőknek a legkomolyabb nehézségeket okozó háttérfunkciókkal: A rendelések feldolgozásával, illetve azok teljesítésével. Az interneten terjeszkedő hagyományos áruházak előnye viszont éppen már meglevő, jól szervezett ellátási láncukban, kapcsolataikban, készletezési rendszerükben rejlik. (A kakukktojás persze az Amazon, mely a kereskedelem teljes megújítására tesz nagyszabású kísérletet. )
A nagy tanulságok közé szokás sorolni a tevékenység fókuszálását is. Jó példa erre a Priceline, mely az élelmiszer- és üzemanyag-kereskedelem felé tett, keserű kudarcba fulladt kitérő után most, az utazási szolgáltatásokra koncentrálva 365 millió dolláros negyedéves bevételt ért el.
Miközben a legtöbben a gazdasági növekedés lassulására panaszkodnak, néhány online vállalkozás éppen ennek köszönheti sikereit. Az eBay forgalmát a takarékosabb vevők és a felesleges javaiktól megszabadulni kívánó eladók adják. Az online utazási irodák - különösen a fordított aukciót alkalmazó Priceline - forgalmát is azok az utasok adják, akik a nehezebbé váló gazdasági környezetben különösen érzékenyek az árakra.
A fenti példák jól bizonyítják, hogy azoknak a cégeknek, a piac ismeretében alakították ki tevékenységüket, illetve jól megválasztott üzleti modelljüket következetesen meg is valósítják nem csak a túlélésre, de a sikerre is reális esélyük van.
Forrás: www.dotkom.hu