Vilma
-7 °C
4 °C

Mi kell egy webáruház üzemeltetéséhez?

2005.08.18. 09:50
Az elektronikus kereskedelemben érintett vállalkozások jelentős része nincsen tisztában azzal, hogy működésüket milyen jogszabályok határozzák meg, sőt sok esetben még az engedély is hiányzik. Az egyik legilletékesebb hatóság, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség helyettes szóvivője hasznos tanácsokkal szolgál.
A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség figyelme az elmúlt években egy, korábban nem annyira népszerű üzleti ág felé fordult: a jelentős fejlődésen keresztülment hazai elektronikus kereskedelem felé. A külföldi székhellyel rendelkező vállalkozás mellett gombamód szaporodnak a magyar székhelyű cégek is.

A "minden kezdet nehéz" igazsága az e-kereskedelemre is érvényes. Az FVF ellenőrzéseinek sajnálatos tapasztalata, hogy az elektronikus kereskedelem területén érintett vállalkozások jelentős része nincs tisztában a rájuk vonatkozó jogszabályokkal, ráadásul sok esetben még az engedély is hiányzik. Alapvető hiányosság, hogy a cégek kiemelkedő többsége nem rendelkezik a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal - mint engedélyezési hatóság - által kiadott nyilvántartási számmal. Ezek a cégek kifejezetten magas rizikót jelentenek a vásárlóknak is, mivel tevékenységük szinte követhetetlen.

Mit kell feltüntetni a honlapon?
1. A szolgáltató vagy képviselőjének a neve
2. A szolgáltató lakcíme, székhelye, telephelye
3. A szolgáltató elérhetősége, különösen elektronikus levelezési címe
4. A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal által vezetett nyilvántartási szám
5. A szolgáltató adószáma
6. A szerződés tárgyának lényeges tulajdonságai
7. A fizetés, a szállítás vagy a teljesítés egyéb feltételei
8. A szolgáltató azon címe, ahol reklamálni lehet
9. A nyolcnapos elállás joga, annak feltételei, gyakorlásának módja és következményei
10. A szavatosság, illetve a jótállás feltételei, valamint a teljesítést követően igénybe vehető kiegészítő szolgáltatások (alkatrészellátás, javítószolgálat) biztosítása
A fogyasztók biztonsága kívánja meg azt is, hogy a működtetők szinte valamennyi lényeges adata megjelenjen a honlap felületén (lásd a táblázatot). A fogyasztó biztonsága mellett fontos persze a megtévesztés elkerülése is. Megtévesztésnek minősül az is, ha a kiszállításért a vállalkozó pénzt számít fel, anélkül, hogy azt a honlapon feltüntetné. A fogyasztók gyakran panaszkodnak amiatt is, hogy a cégek nem tudják tartani a megígért, vállalt határidőket.

Száz webáruházat ellenőriztek

Az üzletekkel kapcsolatos alapvető elvárásokon kívül nagyon fontos, hogy a fogyasztók biztonsága a kereskedelemnek ebben a speciális ágában is szavatolva legyen. Ezért az e-kereskedelem során kötött fogyasztói szerződésekre az úgynevezett távollévők között kötött szerződésekről szóló kormányrendelet érvényes, amely a fogyasztók számára több kedvezményt is tartalmaz a hagyományos kereskedelemhez képest.

Ezek közül kiemelkedik a vétel utáni nyolcadik nappal záródó feltétel nélküli elállás. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztó indoklás nélkül visszaküldheti a terméket, s a kereskedőnek a vételárat legkésőbb a lemondást követő harmincadik napig vissza kell fizetnie. Amennyiben a fogyasztót erről a jogáról nem tájékoztatták, akkor a nyolc nap a tájékoztatást követően indul.

Az elektronikus kereskedelem ellenőrzése során a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség 2004-ben száz internetes áruházat vett nyilvántartásba. A vizsgálat alapján egyértelmű, hogy a legtöbb kifogás a nyilvántartási szám és az elállási joggal kapcsolatos tájékoztatás hiánya volt. A számos probléma, a magas kifogásolási arány, a magas piaci elvárások miatt folyamatosan ellenőrzik az elektronikus kereskedelem területét és bővítik az adatbázist - ígérik a fogyasztóvédők.