Mária
-7 °C
3 °C

Bolti webkioszkok

2001.04.19. 12:08
A hagyományos és az internetes kereskedelem összekapcsolásának újabb példáját szolgáltatják azok a webkioszkok, melyek az utóbbi hónapokban jelentek meg az Egyesült Államok több bolthálózatában. Az első pillanatra fából vaskarikának tűnő megoldás talán a jövő többcsatornás kereskedelmének modellje.
Az elmúlt években számos hagyományos, "brick and mortar", azaz valódi téglából és habarcsból épült bolt terjesztette ki tevékenységét az internetre. Újabban egyre gyakrabban találkozni olyan, korábban tisztán internetes (ún. pure players) cégekkel is, melyek az új trendekhez alkalmazkodva megpróbálják a fizikai világban is megvetni lábukat. A téglából épült boltok és a virtuális üzletek kapcsolatának új szakaszát jelentik azok a webkioszkok, melyek egyre-másra tűnnek fel az Egyesült Államok boltjaiban.

A speciálisan tervezett, jól felépített webkioszk bolton belüli promóciós eszközként is szolgál
A boltokban elhelyezett webkioszkok számtalan előnnyel kecsegtetnek. Talán a legfontosabb ezek közül, hogy a boltok méretének és a raktárkészlet növelése nélkül bővíthető a választék. Csökkenthető viszont annak veszélye, hogy a boltba betérő vásárló nem találja meg a keresett árut, és vásárlás nélkül távozik. Az írószerekkel kereskedő amerikai Staples bolthálózat üzleteiben például átlagosan nyolcezer árucikk kapható, az internetes "bővítésnek" köszönhetően ez a szám 45 ezerre bővül, továbbá 10 ezer szoftver tölthető le elektronikusan. A webkioszk nemcsak a sok apró cikket árusító boltnak kínál jó megoldást, a nagyméretű, a bolt eladóterében nem tárolható cikkek bemutatására és megrendelésére is kiválóan alkalmas.

A speciálisan tervezett, jól felépített webkioszk bolton belüli promóciós eszközként is szolgál, olyan sokoldalú termékbemutatást nyújt, melyre a hagyományos kereskedelem nem képes. A látványos, kellőképpen gyorsan működő kioszk működtetéséhez természetesen elengedhetetlen a megfelelő sávszélességű internet-összeköttetés.

Az áruminta fizikai jelenléte és az online rendelés kombinációja várhatóan olyan vásárlókat is képes megnyerni, akik eddig idegenkedtek az internetes vásárlástól. Ebben nagy szerepe van olyan, speciálisan kiképzett eladóknak, akik segíteni tudnak az interneten kevésbé járatos vásárlóknak.

A bolton belüli internetes vásárlás sajátosságai közé tartozik, hogy a vevő nem csak az e-boltoknál megszokott módon, online, hanem a hagyományos kasszánál készpénzzel, csekkel vagy hitelkártyával is fizethet. A hagyományos fizetés lehetősége az internetes vásárlás körébe vonzhatja azokat a vásárlókat is, akik biztonsági aggályok miatt idegenkedtek az e-kereskedelemtől.

Bár ma még nem áll kellő információ a szakemberek rendelkezésére, valamennyi nagy elemző cég bizakodva figyeli a webkioszkok terjeszkedését. Az új, kombinált kereskedelmi forma ugyanis komoly lökést adhat az e-kereskedelem egészének fejlődéséhez.

Forrás: Dotkom Internet Consulting