További Üzlet cikkek
Az anyacég jól áll, mondta el Majoros Miklós, az Apple Magyarország vezetője. A vállalat világszerte 9,715 millió Macintosht adott el a szeptemberrel záruló pénzügyi évben, 38 százalékkal többet, mint korábban. „És ez a szám az idei karácsonnyal várhatóan tovább nő”, mondta el a hazai szakember, némiképp ellentmondva az NPD piackutató cégnek, ami novemberben visszaesést tapasztalt a Macintoshok forgalmában az előző év azonos időszakához hasonlítva. Mindenesetre az idei növekedés után Amerikában az Apple lett a harmadik legnagyobb gyártó 8 százalék fölötti részesedéssel, Európában körülbelül 4 százalék jutott a vállalatnak.
Nincs válság
Idén 55 millió iPodot adott el a vállalat, ami 6,2 százalékos növekedést jelent, és sokat javított az eredményen a hatmilliós darabszámot elérő iPhone is. Az Apple forgalma 35 százalékos növekedés után elérte a 33 milliárd dollárt, nyeresége 40 százalékos bővüléssel a 4,8 milliárdot, adósság nincs, de van 25 milliárd a széfben: ha a gazdasági válság miatt keményebb idők is következnek, az Apple felkészülten várja a nehézségeket.
Itthon kevéssé jelentkeztek egyelőre a válság hatásai, Majoros szerint az elmúlt egy-két hónapban is tovább nőttek az eladások. Ez elsősorban talán annak köszönhető, hogy Magyarországon egy szűkebb kör engedheti meg magának az Apple termékeit, mint külföldön, akiket kevésbé érintenek a megszorítások, az elbocsátások.
Részben ennek is köszönhető a jelentős hazai bővülés. Konkrét adatok ugyan nem derültek ki a sajtótájékoztatón, az viszont elhangzott, hogy az előző évi eredményhez képest 37 százalékkal több Macet adott el az Apple Magyarországon (a tavalyi darabszámok szintén titkosak voltak). Hivatalos adat tehát nincs, a pletykák szerint körülbelül 20-25 ezer darab Macet értékesíthetnek egy év alatt nálunk, amit az érintettek rendszerint sem megerősíteni, sem cáfolni nem szoktak. Annyi viszont kiderült, hogy a MacBook Air meglepően népszerű Magyarországon és hogy Majoros Miklós 2009-re több tízezer gép eladására számít, a becslés tehát körülbelül pontos lehet.
A további növekedésben fontos szerepet kaphatnak a Premium Resellerek (kiemelt forgalmazók), Majoros az XMS-t említette, mint jó példát a partnerekkel történő együttműködésre, de legalább ennyire fontos, hogy tovább javuljon a kapcsolat az Apple és a nagy elektronikai áruházak között, amik már most is a 40 százalékát adják a cég forgalmának. A prémium üzleteknek mindenesetre továbbra is szigorú előírásoknak kell megfelelniük, az Apple Kaliforniából szabja meg a berendezést, a gépek és a szoftverek elrendezését, sőt még azt is, hogy az eladóknak milyen végzettséggel kell bírniuk.
Újmagyar
A további célok között szerepelt a szoftverek magyarítása. Mint azt Majoros Miklós elmondta, ő a HP-től igazolt át még tavasszal, és először nagyon meglepődött a Mac OS X magyarítási szabályain. „Értem, hogy az OS fordításának komoly hagyománya van, de a vásárlóink közül sokan Windowst használtak korábban, velük nem tehetjük meg, hogy tűtáblának nevezzük a vágólapot”, mondta el a vezető, aki szerint fontos, hogy az Apple-nyelvezet helyett a Magyarországon meghonosodott IT-kifejezéseket használják.
Ennek megfelelően fordítják a Mac OS X-et, valamint az Apple irodai programcsomagját, az iWorköt is, ami már lényegében készen van, csak a cupertinói központtól várják az áment. De magyarul szól a felhasználókhoz a Windows futtatását lehetővé tevő Parallels, és készül a szórakoztató programcsomagnak, az iLife-nak is a fordítása.
Az elmúlt hónapokban sokat javítottak a szerviz működésén, korábban hetekig kellett várni egy-egy javításra, most a bejelentés utáni munkanapon már küldi is az Apple az alkatrészt, ami hét munkanapon belül a hibás gépbe kerül. Beindult a folyton hívható forródrót is, aminek a másik végén egyelőre csak angolul beszélő szakember ül, de várhatóan előbb-utóbb egy magyarul értő indiait is beültetnek a segélyközpontba.
Az iPhoto Book szolgáltatása – amivel elrendezhetjük, majd egyetlen gombnyomás után könyvbe pakolva kaphatjuk vissza képeinket – azonban a sok munka ellenére sem tudott elindulni Magyarországon a karácsonyi szezon előtt, mert bár a nyomdákkal sikerült megegyezni, nem készült el az infrastruktúra a szolgáltatáshoz. Majoros Miklós szerint azonban egy-két hónapon belül az iPhoto Book is elérhető lesz itthonról.