Tesztelik a világ legerősebb hajtóművét
Négy éve tökéletesítgeti a texasi Ad Astra a szupergyors, VASIMR-típusú hajtóművet. Ebben rádióhullámokkal hevítenek fel argongázt, ami plazmaállapotba kerül. A rendkívül forró plazmát mágneses mezők segítségével kitolják a hajtómű végén, így jön létre az ellentétes irányú tolóerő. A hajtóanyag sokkal nagyobb sebességgel távozik, mint a hagyományos hajtóművekből.
A vállalat abban reménykedik, hogy a közeljövőben össze tud rakni egy 200 kilowattos hajtóművet, amivel pályán lehet majd tartani a Nemzetközi Űrállomást (ISS). Most egy vákuumkamrában teljes sebességén letesztelték a VX-200 elnevezésű hajtóművet, és 201 kilowattot értek el vele. Ez most a világ legerősebb plazmarakétája, és a második legerősebb hajtómű csupán 50 kilowattos.
Az Ad Astra 2013-ben próbálhatja ki az ISS-en a 200 kilowattos hajtóművet, amit vagy a SpaceX, vagy az Orbital Sciences lő fel az űrbe. Korábban orosz és európai teherűrhajók emelték vissza a pályájára a lassan és fokozatosan zuhanó ISS-t, de ezzel a módszerrel évente 7,5 tonna üzemanyagot kell elhasználni. A VASIMR ugyanezt a feladatot évi 0,3 tonna argonnal megoldja.
Később egy 10-20 megawattos VASIMR akár a Marsra is eljuttathatja az embereket, és az út csupán 39 napig tartana, míg a hagyományos rakétákkal 6 hónapig tart az út. Persze előbb meg kell várni, hogy az USA vagy más ország komolyan elgondolkozzon egy Mars-misszió indításán.