Tényleg rosszabb a magyar Coca-Cola?
További Tudomány cikkek
- Ritka állatfajt találtak a tengerben, már a dinoszauruszokkal is együtt élhetett
- Nem várt helyről került elő Winston Churchill egyik híres levelének kézirata
- Gigantikus víztározót találtak az űrben, egy fekete lyuk mellett
- Az időszakos böjtbe belekopaszodhatunk
- Megszólalt a NASA egyik pilótája: A semmiből tűnt fel két fémgolyó, a radar sem észlelte őket
Aki evett már külföldön McDonald's-ban, átélte az ugyanaz, de mégis más érzését. Kevésbé sós, nagyobb, kisebb, hasonló, de nem ugyanaz. Ugyanez a helyzet az üdítőkkel: mintha bizonyos országokban cukrosabb, máshol keserűbb lenne az, aminek nem is szabadna különböznie. Az a helyzet, hogy a globális márkák mégsem annyira globálisak. Alkalmazkodnak a helyi piacokhoz, és mindenhol változtatnak az összetételen: hol azért, mert mások a lokális elvárások, hol gazdasági megfontolásból.
A végső bizonyíték
Pár hónapja a Szlovák Fogyasztók Egyesülete végzett egy nagyobb kutatást, amiből az derült ki, hogy számos termék minősége ingadozó, attól függően, hogy melyik ország termékét vizsgáljuk. A Kotányi-bors például nálunk, az osztrákoknál és szlovákoknál az előírásosnál nedvesebb volt, a bolgárban sok volt a törött borsszem, és az íz is gyengébb volt, pedig ugyanabban a gyárban csomagolják őket. A Nescafé Goldban attól függően változott a jobb minőségű Arabica és a rosszabb minőségű Robusta aránya, hogy melyik országban emelték le a polcról.
A hivatalos vizsgálódáson felbuzdulva mi is vásároltunk egy rakás terméket, amit aztán elvittünk a Wessling Hungary Élelmiszer-vizsgáló laboratóriumába, ahol a különbségeket keresték. Azt szerettük volna megtudni, hogy ugyanazt, vagy valami teljesen mást kapnak a lengyel és a magyar vásárlók, ha Tchibo Exclusive-ot vesznek le a polcról, és mi a helyzet a hazaiakkal meg a csehekkel, ha a Tchibo Family-t választják. Hogy van-e különbség a magyar, a német és a lengyel Coca-Cola között. Hogy a Milka a világon tényleg mindenhol ugyanolyan-e? Hogy igaz-e a városi legenda, miszerint normális mosóport csak Nyugat-Európában lehet vásárolni?
A kávékat vizsgálva a Wessling nem talált semmilyen különbséget, a lengyel, magyar és cseh minták majdnem tökéletesen megegyeztek, a víztartalom, a koffein és a koffein szárazanyagtartalma majdnem ugyanannyi volt a kávékban, az eltérés mindig tíz százalékon belül maradt, ahogy az az alábbi táblázatban is látható:
Gyártó | Tchibo Exclusive, 100 % Arabica, 250 g | Tchibo Exclusive, Őrölt, pörkölt kávé, 100 % Arabica, 250 g | Tchibo Family classic, Őrölt, pörkölt kávé, 250 g | Tchibo Family classic, 250 g | |
Mintaazonosítók | Minőségét megőrzi: 01.07.2012., L1033 B521 04:33, EAN: 5900839852885 | Minőségét megőrzi: 20.02.12 H766, L0266 02:39, EAN: 5997338111018 | Minőségét megőrzi: 13.08.2012 H766, L1076 20:34, EAN: 5997338187044 | Minőségét megőrzi: 29.07.12. L1061 P36 21:34, EAN: 4006067864681 | |
Gyártó | Tchibo Warszawa Sp. z o.o. | Származási hely: EU | Származási hely: EU | Tchibo Praha, spol. s r. o. | |
Vonalkód | 1121065 | 1121096 | 1121097 | 1121098 | |
Víztartalom | m/m% | 4,6 | 4,2 | 4,7 | 4,6 |
Koffein | m/m% | 1,21 | 1,17 | 2,05 | 2,23 |
Koffein szárazanyagra | m/m% | 1,27 | 1,22 | 2,15 | 2,34 |
A kólánál már más volt a helyzet. Bár a koffein a magyar, a lengyel és a német mintában is ugyanannyi, és a titrálható savtartalom foszforsavban kifejezve is megegyezik, jól látható, hogy a kelet-európai mintákban jóval több, közel kétszeres mennyiségű a fruktóz és a glükóz a némethez képest, míg utóbbiban a szacharóz ér el négyszeres-ötvenszeres mennyiséget a lengyel és a magyar Coca-Colával összehasonlítva. Nálunk tehát feltűnően kevés a szacharóz, de a Wessling szakértői szerint ennek nincs jelentősége: bár Kelet-Európában túlsúlyban vannak az egyszerű, úgynevezett izocukrok, míg Nyugat-Európában inkább a közönséges, édesebbnek tűnő kristálycukrot részesítik előnyben (ez a szacharóz), a fruktóz és a glükóz is megfelelő alapanyag, amiből bőven találhatunk bioélelmiszerekben, és ami a gyümölcsök édességéért is felelős. A mi Coca-Colánk tehát valamivel talán olcsóbb, és talán valamivel kevésbé tűnik édesnek, de semmivel sem rosszabb vagy egészségtelenebb. Pontosabban inkább a nyugat-európai sem egészségesebb:
Gyártó | Coca Cola Colaízű szénsavas üdítőital, 500 ml | Coca Cola, 500 ml | Coca Cola, 500 ml | |
Mintaazonosítók | Minőségét megőrzi: 16.SZEP.2011, L17Q18:13HL, EAN: 54491472 | Minőségét megőrzi: 07/2011, L 0 4 N 16:28 06., EAN: 54491472 | Minőségét megőrzi: 11.10.2011., L 1 4 R 03:33 WP, EAN: 54491472 | |
Gyártó | Coca-Cola HBC Magyarország Kft. | Coca-Cola HBC Polska SP. Z.O.O. | Coca Cola HBC Austria GmbH. | |
Vonalkód | 1121061 | 1121062 | 1124215 | |
Koffein | mg/l | 93 | 97 | 93 |
Titrálható savtart. foszforsavban | g/100ml | 0,06 | 0,06 | 0,06 |
Fruktóz | m/m% | 5,75 | 4,93 | 2,40 |
Glükóz | m/m% | 4,83 | 4,00 | 2,34 |
Szacharóz | m/m% | 0,04 | 0,61 | 2,40 |
Szorbit | m/m% | <0,02 | <0,02 | <0,02 |
Mivel a Milka azt a benyomást kelti, hogy mindenhol ugyanazt a tökéletes minőséget kínálja, bíztunk abban, hogy végre elkenhetjük a teheneket lilára festő cég száját, de nem: a vizsgálatok szerint a magyar és a német piacra szánt alpesi tejcsokoládénak csak a csomagolása különbözik, egyébként a koffein, a teobromin, a kakaó-, és zsírtartalom, a fruktóz, a glükóz, a szacharóz és a laktóz ugyanazt mutatja, az Olsen-ikrek sem hasonlítanak ennyire egymásra:
Gyártó | Milka Alpesi tejcsokoládé, 100 g | Milka Alpenmilch, 100 g | |
Mintaazonosítók | Minőségét megőrzi: 24.02.12, A0510842-11 19:13, EAN: 3045140105502 | Minőségét megőrzi: 10.02.12, A0510643-06 02:07, EAN: 3045140105502 | |
Gyártó | Forgalmazza: Kraft Foods Hungária Kft. | Kraft Foods | |
Vonalkód | 1121104 | 1121105 | |
Koffein | mg/100g | 20 | 18 |
Teobromin | mg/100g | 161 | 151 |
Zsírmentes kakaó szárazanyag | m/m% | 5,6 | 5,2 |
Zsírtartalom | m/m% | 28,5 | 28,8 |
Fruktóz | m/m% | <0> | <0> 0> | 0>
Glükóz | m/m% | <0> | <0> 0> | 0>
Szacharóz | m/m% | 48,7 | 48,2 |
Laktóz | m/m% | 14,7 | 14,2 |
A mosóporoknál azonban már más a helyzet. Az Ariel Color magyar verziója alig különbözik a hollandtól, ha az alkoholban oldható részt és a pH-t vizsgáljuk egy százalékos oldatban, de jelentős eltérést látunk, ha az anionos felületaktív anyagot, a szappant, az összes lugosságot és a sót vizsgáljuk. Ugyanez a helyzet a magyar és az osztrák Persil Gold vizsgálatakor, annak ellenére, hogy mindkettőt a Henkel bécsi üzeme gyártja azzal a különbséggel, hogy itt az anionos felületaktív anyag mennyisége sem tér el jelentősen.
Kérdés, hogy van-e ennek jelentősége. Nincs sok. A mosóhatást ugyanis az alkoholban oldható rész mutatja meg leginkább, ez meg mind a négy terméknél ugyanolyan, az értékek 15,7 és 16,5 közt mozognak a Wessling vizsgálatai szerint. Hogy aztán a mosóhatásban valamilyen anionos felületaktív anyag, vagy a szappan játszik nagyobb szerepet, az a végeredmény szempontjából mindegy. Az összes lúgosság a nátriumkarbonátban viszont magasabb a holland és osztrák mintában, ami növeli a mosás hatékonyságát, ugyanakkor jobban roncsolja a textíliát, míg a magyar verziók kíméletesebben, de kevésbé alaposan mosnak:
Gyártó | Ariel Color, 2 kg | Ariel Color, 3,5 kg | Persil Gold 400 g | Persil Gold 3,600 kg | |
Mintaazonosítók | Minőségét megőrzi: 15/03/13 CZ 15:50, 1074272371, EAN: 5413149260665 | Minőségét megőrzi: 09/331/1225/05/11:15 B, EAN: 5413149680777 | Gyártási idő: 05.12.10. A, EAN: 9000100408011 | EAN: 9000100546164 | |
Gyártó | P&G Hungary Kkt. | Procter & Gamble Nederland B.V. | Henkel CEE GmbH, Wien | Henkel Austria GmbH, Wien | |
Vonalkód | 1121063 | 1121064 | 1121107 | 1121108 | |
Alkoholban oldható rész | m/m% | 16,0 | 15,7 | 16,0 | 16,5 |
Anionos felületaktívanyag (Mt. 430) | m/m% | 14,1 | 4,4 | 10,9 | 11,7 |
Szappan (Mt. 294) | m/m% | 1,0 | 10,5 | 1,4 | 1,7 |
Összes lúgosság nátriumkarbonátban (pH=4) | m/m% | 14,8 | 26,7 | 24,9 | 40,6 |
Só | m/m% | 0,7 | 2,3 | 2,6 | 1,6 |
pH 1%-os oldatban | 10,5 | 10,5 | 9,7 | 10,2 |
Az EU szerint egyébként rendben van az ilyesmi. Mint azt John Dalli az egészségügyért és fogyasztópolitikáért felelős európai biztos szóvivője az EurActivnak elmondta, a vállalatokat semmi sem kötelezi arra, hogy ugyanolyan terméket dobjanak piacra azonos márkanév alatt az EU országaiba. A biztosnak azért kellett lépnie, mert néhány Kelet-Európai állam zúgolódni kezdett a más összetételű termékek miatt: a bolgár gazdasági miniszter, Miroszlav Najdenov már jogi lépéseket is kilátásba helyezett, ám az EU reakciója végül lenyugtatta a politikust.
A kísérleteket a Wessling laboratóriumaiban végeztük.