Luca, Ottilia
2 °C
5 °C

A naponta szedett aszpirin emeli a látásvesztés kockázatát

2011.10.03. 10:16

Kétszer nagyobb a valószínűsége a látásromláshoz, súlyosabb esetben vaksághoz vezető szemfenéki meszesedés kialakulásának azoknál az idős embereknél, akik naponta szednek aszpirint, mint azoknál, akik nem - állapították meg tanulmányukban európai kutatók.

Az Opthalmology című szakfolyóiratban közzétett eredmények nem azt mutatják, hogy az aszpirin okozná a látásvesztést, hanem azt, hogy kapcsolat található a szer rendszeres, napi szedése és az időskori makuladegeneráció között.

Paulus de Jong kutatásvezető, a Holland Idegtudományi Intézet munkatársa kutatócsoportjával norvég, észt, brit, francia, olasz, görög és spanyol embereket vont be vizsgálatába. A mintegy 4700 résztvevő életkora 65 év felett volt.

Az elemzésből kiderült, hogy a naponta aszpirint szedők négy százalékánál jelentkezett az úgynevezett nedves makuladegeneráció, míg a szert nem szedők körében ez az arány két százalék körül volt. A makuladegeneráció másik, úgynevezett száraz formája és az aszpirin napi szedése között nem találtak kapcsolatot a kutatók.

Az időskori látásvesztés gyakori oka az ideghártya éleslátásáért felelős területének elfajulása. A retina egyes részéinek károsodásáért a rendellenes érnövekedés felelős.