Árpád

Óriásamőbák élnek tízezer méter mélyen

2011.10.24. 19:22

A San Diegó-i Scripps Oceanográfiai Intézet kutatói a National Geographic mérnökei által konstruált digitális kamerával és fényszórókkal felszerelt merülőegységet bocsátottak le júliusban a Föld legmélyebb pontjába, a Mariana-árokba, hogy feltérképezzék a Föld e kevéssé ismert területét – írja a PhysOrg tudományos hírportál.

A kutatók 10 641 méter mélységben fedeztek fel Xenophyophore tengeri egysejtű életformákat (protozoonokat). Ez a legmélyebb ismert élőhelye a tíz centiméteres nagyságot elérő amőboid egysejtűeknek. A korábbi Xenophyophore-rekorderekre az új-hebridai árokban, 7500 méteres mélységben bukkantak.

A rejtélyes egysejtűek károsodás nélkül képesek nagy mennyiségben felhalmozni ólmot, higanyt, urániumot, és jól viselik a mélytengeri léttel együttjáró sötétséget, hideget és a nagy nyomást.

A xenophyophore-ok akár 20 centiméteresre is megnőhetnek
Fotó: IFE, URI-JAO, Lost City science party, NOAA /

„Ezeknek a gigantikus sejteknek az előfordulása a világ egyik legmélyebb pontján egy teljesen új kutatási területet nyit a biodiverzitás, a szélsőséges körülményekhez való alkalmazkodás tanulmányozására" – mondta el az expedíciót szervező Doug Bartlett mikrobiológus.