Pandora, Gabriella

Így cikázik egy gondolat

2013.02.01. 11:04

Japán tudósok videófelvételen mutatták meg, hogy változik az egyes agyterületek aktivitása ingerre reagálva. Kísérletük során egy genetikailag módosított zebradániót figyeltek meg. A hal génjeit még ikra korában úgy módosították, hogy agysejtjei a szokott mértéknél erősebben reagáljanak az agytevékenység során nagy mennyiségben megjelenő kalciumionokra.

A felvételen az látható, ahogy a hal gondolatai követik az állat elé betett, majd folyamatosan mozgatott, papucsállatkákból összeállított eleséget. A videón jól kivehető a sejtek fokozott aktivitása, és ahogy a neurológiai válasz az eleség mozgásához hasonlóan ide-oda cikázik a hal agyában. A véletlen kizárása miatt a kísérletet többször is megismételték, és a mozgó eleség látványa rendre ugyanazokat az agyterületeket mozgatta meg.

A Current Biology című szaklapban megjelent tanulmányt jegyző tudóscsoport egy tagja, Kavakami Koicsi szerint főleg a hatékonyabb pszichiátriai gyógyszerek fejlesztésében jelenthet előrelépést a felfedezés. A szakember szerint azonban hosszabb távon a gondolatok pontosabb felismerése sem lehetetlen vállalkozás: „A jövőben pontosabban értjük majd az állatok viselkedését pusztán azért, mert a megfelelő neuronok követésével nem okoz majd gondot a félelem, az öröm vagy a düh megkülönböztetése.”