Aki szórakozásból olvas, megelőzi kortársait
Az Institute of Education (IOE) kutatása szerint azok a gyerekek, akik szórakozásból olvasnak, sokkal jobban teljesítenek az iskolákban, mint nem, vagy kényszerből olvasó társaik.
Valószínűleg ez az első tanulmány, amely vizsgálta a szórakozásból olvasás hatását a kognitív fejlődésre. Az eredmények alapján azok a gyerekek, akik többet olvasnak szórakozásból 10 és 16 éves koruk között, jobban teljesítenek matekból, helyesírásból, nagyobb a szókincsük, mint azok, akik csak ritkán ülnek könyv elé.
A kutatást Alice Sullivan és Matt Brown vezette, akik 6 ezer fiatal olvasási szokásait elemezték, akiket az 1970 British Cohort Study nevű adatgyűjtés keretében követnek. A tinédzserek olvasási szokásait és teszteredményeiket vizsgálták öt, tíz és 16 éves korban. Azok, akik heti egynél többször olvastak tízévesen, sokkal jobb eredményeket értek el minden területen 16 évesen.
A számok alapján a kedvtelésből olvasás a kognitív fejlődés tekintetében 10 és 16 éves kor között fontosabb, mint a szülők iskolázottságának szintje. A gyakori olvasás, könyvtárba járás, újságolvasás 16 éves kornál négyszer fontosabb, mint hogy a szülők rendelkeznek-e valamilyen diplomával.
Sullivan szerint az olvasás hat legjobban a gyerekek szókincsére, de jelentős a helyesírásra és matematikai készségekre gyakorolt hatása is. A sok olvasás valószínűleg segít megérteni és feldolgozni az új információkat, ami minden területen befolyásolja teljesítőképességüket.
Kiderült az is, hogy az idősebb testvérek negatív hatással vannak a gyerekek teszteredményeire, főleg a szókincsre. Annak már nincs nagy hatása, ha valakinek fiatalabb testvére van, de szintén kimutatható, hogy valamivel alacsonyabbak az elért eredmények. A kutatók szerint a nagyobb családokban valószínűleg kevesebb idő jut a személyes beszélgetésekre, ezért kevésbé fejlődik a szókincs.
Sullivan szerint a tanulmány megmutatta, hogy még a digitális korban is érdemes megszerettetni a gyerekekkel az olvasást, ha más nem, ebben segíthetnek az e-könyv-olvasók is; a kormányoknak pedig támogatni kellene az olvasást, főleg tinédzserkorban.