70 percnél több házi feladat már túl sok
Egyáltalán nem biztos, hogy minél több házi feladatot kapnak a serdülők matekból és a tudományos tárgyakból, annál jobban teljesítenek – derült ki az Amerikai Pszichológiai Társaság Journal of Educational Psychology című szaklapban megjelent tanulmányából [PDF]. A kutatás szerint egy órányi házi naponta még optimális, és a legjobb, ha a tanulók rendszeresen és egyedül csinálják a feladatokat.
A spanyol University of Oviedo kutatói megvizsgálták 7725, állami és magániskolát Spanyolország Asztúria tartományában. A tanulók átlagosan 13,78 évesek voltak, 47,2 százalékuk volt lány. A tanulókkal kérdőívet töltettek ki, azt kérdezték, milyen gyakran készítenek házit, és mennyi időt töltenek az egyes tárgyakkal. A kérdőív arra is rákérdezett, hogy egyedül vagy másokkal együtt készítették a házit, és ha utóbbi, milyen gyakran. A tudományok és a matematika területén elért eredményeiket standardizált teszten mérték le, a korábbi tudást az addigi jegyeken mérték.
A tanulmány szerint a tanulók átlagosan 1-2 órát foglalkoztak a házijukkal naponta. Azok a tanulók, akiknek a tanára rendszeresen adott fel házit, 50 ponttal többet értek el a standardizált teszten. Még több pontot értek el azok, akik egyedül oldották meg a feladatokat.
„Az adatok alapján valószínű, hogy nem érdemes sok házi feladatot adni, viszont fontos rendszeresen. Az is kiderült, hogy 60 percnyi házi feladat ésszerű és hatékony” – mondta Javier Suarez-Alvarez, a tanulmány társszerzője. A tanárok által kiadott egy napra jutó házi viszont átlagosan kicsit több volt 70 percnél. Amint néhány tanár 90-100 perces házikat kezdett el kiosztani, a tanulók eredményei romlottak.