Egy új kutatás szerint nemcsak az arcunkat, de a személyiségünk lenyomatát is megőrzik a szelfik. A Nanyang Műszaki Egyetem professzora, Lin Qiu egy, a Twitterhez hasonló kínai mikroblog 120 felhasználóját kérte meg, hogy töltsenek ki egy személyiségtesztet. Az érintettek mindegyike készített magáról legalább egy szelfit.
A professzor ezután arra kérte száz diákját, hogy írjanak véleményt a képeken látható személyekről. A kiértékelésnél összesen 13 szempontot vettek figyelembe – például azt, hogy az illető vágott-e csücsörítős duckface-grimaszt, vagy szerkesztette-e utólag a képét.
Az eredmények szerint a szelfiknek vannak olyan jellegzetességeik, amikből következtethetünk az illető személyiségére. A főbb megállapítások:
- Akiket a diákok barátságosabbnak és elfogadóbbnak ítéltek, általában többet mosolyogtak és nevettek a képeiken, és alacsonyabban tartották a kamerát.
- Akik jobb pontszámokat kaptak a nyitottságukra, az új élmények iránti fogékonyságukra, többnyire pozitív képeket posztoltak.
- A lelkiismeretesnek tartott felhasználók képein kevésbé látszott a háttér.
- Aki duckface-szel bámult a kamerába, azt a diákok neurotikusnak és érzelmileg instabilnak ítélték.
- Akik boldogabbnak látszottak a képeken, és közvetlenül a kamerába néznek, általában barátságosabbak is.
Az egyezések ellenére a kutatók leszögezték, hogy a diákok feltételezései nem elég pontosak ahhoz, hogy ebből írják meg a szelfikészítők személyiségrajzának Bibliáját. Ennek ellenére a témában már több kutatást is végeztek, de ezek sem hoztak egyértelmű eredményt. Az Ohio Egyetem tanulmánya szerint például a közösségi oldalakon sok szelfit megosztó férfiak többnyire nárcisztikus pszichopaták – legalábbis magasabb pontszámokat kaptak az ezt vizsgáló teszteken.
Az ohiói tanulmány vezető szerzője, Jesse Fox úgy látja, a szelfikészítés egyfajta önképerősítő ciklus, de ehhez az öneltárgyiasításon (self-objectification) át vezet az út. Egy korábbi felmérés azt mutatta, hogy azok a férfiak, akik sokat szerkesztgetik a saját profilképüket, leginkább a külsejüket szeretik magukban. Náluk viszont ez oda vezethet – mondta Fox –, hogy a sok megosztott képre érkező pozitív visszajelzések épp ezt a hatást fogják erősíteni. Ezért még több fotót fognak magukról feltölteni, és egyre inkább ennek alapján fogják megítélni saját magukat.