Eufrozina, Kende
7 °C
21 °C

Hidrogénhajtású luxusautó szériában

2000.05.20. 12:58
Münchenben a BMW bejelentése szerint "a világ első szériában gyártott hidrogénmeghajtású autóján" dolgoznak. Erre sokan felkapták a fejüket, hiszen folyékony hidrogént a tankjukban cipelő autók már évek óta léteznek, de csak tanulmányautóként vagy hamvában holt prototípusként róják a nagyvárosok utcáit. Kis szériában, alig 15 példányban készült eddig valódi hidrogénüzemű BMW. De a bajor autógyár már jövőre szeretné az árlistáján szerepeltetni a BMW 750hL típust.
Úgy tűnik, a BMW jó példával kíván nyomást gyakorolni az autós világra, hogy így mozdítsa előre a hidrogénautó fejlesztésének ügyét. Még sehol nem épült ki a hidrogénkutak hálózata, mert ilyesmire eddig igény se merült fel. A müncheni autógyár abban bízik, hogy az új típusú üzemanyag irányti igény jóformán automatikusan gondoskodik majd a kúthálózat elterjedéséről.

Hidrogénmotor a laborban
Addig viszont még hatalmas benzinmennyiség folyik le az autók "torkán", illetve a tankjukba. A BMW azzal számol, hogy 2005-ig a márka minden németországi képviseletének környékén lehet majd hidrogént tankolni. Öt évvel később pedig a reményeik szerint talán egész Európában kiépülhet a megfelelő kúthálózat. A hosszútávú tervek szerint 2020-ban a BMW-flotta nagyobbik fele már szennyezésmentes üzemű lesz, vagyis a kipufogóból csak vízgőz távozik.

Jelenleg 15 példány létezik

Jelenleg a BMW legkisebb szériában gyártott legújabb típusából csak 15 példány létezik. Thomas Steffes, a vállalat szóvivője mégsem zavartatja magát, és következetesen "kisszériában gyártásról" beszél. Szerinte "egyszer valahogy el kell kezdeni." Az autógyáraknak egyébként nem csak a hiányzó hirdogén-töltőállomások, hanem az alternatív üzemű járművek eladási ára is fejtörést okoz. A Mercedes Citaro, egy hónappal ezelőtt bemutatott, hidrogénüzemű városi buszért például a normális ár többszörösét, csaknem 2,5 millió márkát kéri a gyártó.

Lang, azaz hosszú

A legnagyobb jelenleg kapható BMW ruhájába öltöztetik az alternatív meghajtású jövevényt. A 750i-ben eleve benne van az 5379 köbcentiméteres lökettérfogatú V12-es motor. Az eddig is gyártott 750iL limuzin és az új 750hL ehhez képest még a 40 centiméterrel megnyújtott karosszériával is büszkélkedhet.

A BMW ezt a hibát nem akarja elkövetni. A BMW 750hL fogyasztói a szóvivő szerint nem lesz magasabb a hagyományos üzemű 7-es sorozat árszintjénél. "A hidrogénautót el kell tudni adni, és a túl magas ár ezt megakadályozná" -véli Thomas Steffes.

A hidrogénhajtású BMW nem lesz olcsó

Nem lesz ennek ellenére sem olcsó a hidrogénhajtású BMW. Az új típus a 7-es sorozat árát figyelembe véve "150 és 200 ezer márka közötti áron" lesz kapható. A konkrétumok majd jövőre derülhetnek ki, amikor a 750hL felbukkan a BMW kereskedők árlistáin is.

Kívülről, és a motorháztető alatt a 750hL alig különbözik benzines üzemmódú testvéreitől. A 12 hengeres V-motor hidrogén üzemmódban 204 LE (104 kW) csúcsteljesítményt ad le. A gyár szerint a 750hL 9,6 másodperc alatt gyorsul fel óránként 100 kilométeres sebességre, és 226 km/h a csúcssebessége.

A 140 literes biztonsági tankba férő cseppfolyós hinrogénnel a 7-es BMW a gyári adatok szerint 350 kilométert tehet meg. Ezen felül természetesen megmarad a hagyományos benzinüzem minden ellátó berendezése is, hiszen az autógyártó egyelőre nem számíthat a külső töltőállomásokra, "röghöz" vagyis egy hidrogént tartó kút környékéhez kötni pedig nem lehet a BMW tulajdonost.

Ugyanezen okból a motor az aktuális 7-es modellétől lényegében csak a szívócsőben tér el, ahol a hidrogén számára utólagos befúvó szelepeket helyeztek el.

Az üzemanyag duplafalú acéltartályban van

Alternatívák

A hidrogén, mint gépjármű-hajtóanyag használatára már kidolgoztak jónéhány eljárást. Az egyik, hagyományos motorokra építő változatot követi a 750iL. Az égéstérben elégetésen kívül egy bonyolultabb, de jobb hatásfokú alternatíva a tüzelőanyag-cella elv. A H2-t az áramtermelő cellákban oxigénnel reagáltatják, és az ellenőrzött körülmények között végbemenő oxidáció villamos feszültséget produkál. Ezt villanymotorok meghajtásához lehet felhasználni. A hidrogén egyébként nem teljesen tiszta energia, hiszen valahol meg kell termelni a létrehozásához szükséges villanyáramot, mármint ha vízbontással állítják elő. Szénhidrogének ipari bontásával valamivel jobb hatásfokkal lehet gyártani.

A 750hL esetében a különleges hőmérsékleti viszonyok között (mínusz 250 fokon, cseppfolyósan) tárolt üzemanyag egy duplafalú acéltartályban helyezkedik el az autó legbiztonságosabb részében, a hátsó ülések mögött. A BMW a lehető legnagyobb biztonságra törekszik, hiszen a hidrogén a levegő oxigénjében rendkívül robbanásveszélyes elegyet alkot. Az új technológiát a gyakorlatbab átvezető autógyártó már előre szeretne mindenkit megnyugtatni. Töréstesztek szerint még a legsúlyosabb belerohanástól sem kapott léket a masszív hidrogéntank.

A BMW 750hL a jelek szerint a bajor autómárka új jelképéve válik, követve a régi elvet: a csúcstechnológia mindig a csúcsmodellben jelenik meg először. "Az volna a legkedvesebb a számunkra, ha a német államfő vagy a kancellár utazna a hidrogénüzemű BMW-kkel" - mondta Thomas Steffes.

Egy lehetséges vásárlót már biztosan maga mögött tudhat a kék-fehér márka. Reinhard Klimmt szövetségi közlekedési miniszter a 750hL bemutatásakor üdvözölte az ipar erőfeszítéseit, hogy tiszta üzemanyagokat használó járműveket bocsásson piacra.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

Varázslatos Szicília

Baboci2006 felhasználónk jóvoltából vadonatúj fotók segítségével visszatérhetsz a nyárba!