Natália
-3 °C
8 °C

A világ legnagyobb napenergiával hajtott hajója

2000.05.23. 13:37
Titokzatos körülmények közt, lepelbe burkolva hétfőn hajnalban bocsájtották vízre Hamburgban a világ legnagyobb napenergiával hajtott hajóját. Az "Alster Sonne" hivatalos avatása és leleplezése csütörtökön lesz. A 100 utas befogadására képes hajó a Hanza-város víziútjain fogja majd fuvarozni a turistákat.
Az Alster Touristik GmbH (ATG) a flottájának új tagját először egy dokkban két napig elrejti a kíváncsi tekintetek elől, és csak csütörtökön tartják meg a hajóavatót, amikor végre a "RA 82"-ből hivatalosan is "Alster Sonne" lesz.

Az "Alster Sonne" modellje

Az ökológiailag érzékeny Alster védelme érdekében a társaság napenergiával hajtott hajó építése mellett döntött - mondta el Jens Wrage, az ATG elnöke. Az új hajó a napsütéses évszakokban napi 12-16 órán keresztül fuvarozza majd a hamburgi turistákat. A meghajtásról két elektromos motor gondoskodik, amelyek egyenként 8 kW teljesítményt képesek leadni. A viszonylag kis teljesítmény két okból nem jelent gondot: egyrészt az Alster felduzzasztott vizéből táplált tavakon a hajók csak óránként 8 kilométeres sebességgel haladhatnak, másrészt a nem egészen 27 méter hosszú Alster Sonne a maga 42 tonnájával lényegesen könnyebb, mint az ATG többi kirándulóhajója.

Az Alster folyó

Az Alster folyó Schleswig-Holstein területén, Henstedt várostól 25 kilométerre ered. 1190 körül a folyót egy gáttal felduzzasztották, hogy malmot hajthassanak a vizével. A mai Reesendamm-híd közelében 1250 körül egy másik gát épült, és a felduzzasztott víz elárasztotta a mélyebben fekvő területeket. Ezáltal egy körülbelül 184 hektár területű tó jött létre. Hamburg erődítménnyé kiépítésével pedig, 1620 körül, létrejött a Belső- és Külső-Alster (Binnen- und Außenalster).

Azokon a napokon, amikor a napkorong elrejtőzik a felhők mögött, a hajónak éjszaka a konnektorból kell "feltankolnia". Ha napközben a napelemek netán felesleges áramot termelnének, ezt éjjel akár vissza is lehet táplálni a villamos hálózatba.

A nemesacél törzsű hajót a Fekete-erdei Sulzban építette a Kopf nevű cég. A környezetvédelmi technológiákat alkalmazó vállalat 1996-ban kezdte a napenergiával hajtott vízijárművek építését. A stuttgarti egyetem adta az alapkoncepciót, amelyhez partnereket kerestek. A marketingeszköz puszta szerepén a fekete-erdei hajók gyorsan túlléptek, 1998 óta például a Bodeni tavon egy napenergia hajtotta komp ingázik a német és a svájci oldal között.

De ezek a fejlesztések még meglehetősen szerény keretek között folytak. Valóban komollyá akkor vált a helyzet, amikor a hamburgiak megjelentek az elképzelésükkel. "Ők egy valódi hajót akartak" - emlékszik vissza Joachim Kopf, a cég fiatalabb vezetője. Sőt azóta újabb városok is hasonló igénnyel jelentkeztek, a naphajókat kezdik komolyan venni. Egyiptomból, Hollandiából és az Egyesült Államokból is érkeznek érdeklődők. A fekete-erdei hajóépítők már egy második nagy megbízást is aláírtak: a hannoveri Maschsee vizén egy 20 méter hosszú szennyezésmentes üzemű, napenergiával hajtott hajó fogja szállítani a turistákat. A kis motorteljesítmény miatt a nap hajtotta hajók egyelőre csak a nyugodt, áramlásmentes vizeken használhatóak.