Judit

Antitest a leukémiás sejtek ellen

2001.01.15. 15:19
Kapcsolódó cikkek (1)
Brit tudósok olyan antitestetek fejlesztettek ki, melyek megkeresik és elpusztítják a leukémiás sejteket. A Hammersmith Kórház és a londoni Imperial College School of Medicine kutatói hat éve dolgoznak a gyógymód kidolgozásán.
A leukémia rendszerint a fehérvérsejtek betegsége, legtöbbjük oka ismeretlen. A fehérvérsejtek a csontvelői őssejtekből származnak. Leukémia akkor alakul ki, amikor a fehérvérsejtek őssejtből való kiérése kisiklik, és daganatos elváltozás keletkezik. A károsodás gyakran kis szakaszok átrendeződését jelenti a kromoszómákon, a sejt komplex genetikai anyagán. Mivel a kromoszomális átrendeződés (kromoszomális transzlokáció) megzavarja a sejtosztódás normális szabályozását, ezért az érintett sejtek korlátozás nélkül osztódnak, daganatos sejtekké válnak, végül elfoglalják a csontvelőt, kiszorítva a normális vérképző sejteket. A leukémiás (daganatos) sejtek más szervekben is megjelenhetnek, így a májban, lépben, nyirokcsomókban, vesékben és az agyban.

A sugárterápia és bizonyos szerek - mint például a benzol és néhány daganatellenes szer - fokozzák a leukémia kialakulásának kockázatát. Bizonyos genetikai rendellenességekben - mint például a Down-kór és Fanconi-szindróma - szintén valószínűbb a leukémia kialakulása.

Search and destroy

A gyógymód kulcsa egy gén felfedezése volt: a WT1 gén hiperaktív azokban a sejtekben, melyek a leukémiát kiváltják. A felfedezés megengedte, hogy a kutatók olyan antitesteket fejlesszenek ki, melyek meghatározott feladata a hiperaktív WT1 génnel rendelkező sejtek felkutatása és elpusztítása. A tesztek során az antitestek figyelmen kívül hagyták az egészséges sejteket, és csupán a betegeket támadták meg.

A kutatócsoport a következő két évben klinikai teszteket szeretne végezni leukémiás betegeken, hogy gyógyítási módszerének helyességét bizonyítsa. A hat évig tartó kutatás 750 ezer fontsterlinget (több mint 300 millió forint) emésztett fel, a pénzalapokat a brit Leukémia Kutatási Alap biztosította, a kutatásról szóló tanulmány a Hammersmith Research folyóiratban jelent meg.

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!