Antal, Antónia

Lépfenével a rák ellen

2003.01.16. 11:57
Genetikailag módosított lépfene-baktériumokkal kezeltek daganatos elváltozásokat amerikai kutatók. A baktériumok felismerték a rákos sejtek által kiválasztott molekulákulákat, és csak a beteg sejteket pusztították el.
Amerikai tudósok az antrax egy módosított verziójával kezeltek tumorokat; az egereken kipróbált módszer már első alkalmazáskor hatásosnak bizonyult: egyes esetekben 92 százalékkal is csökkentette a daganatok méretét, írta a BBC.

Szelektív

Az antrax
Az antraxot, azaz a lépfenét okozó Bacillus anthracis volt az első ismert baktérium. 1877-ben, Robert Koch laboratóriumában mutatták ki - az általa okozott végzetes betegséget azonban már az egyiptomiak is ismerték. Mielőtt biofegyverként, spóraaeroszolban felbukkant volna, állatokról, főleg marhákról, kecskékről és juhokról terjedt át az emberre. Spórái évtizedekig képesek fennmaradni a talajban és állati eredetű anyagokban (mint például a gyapjúban). A természetes fertőzés általában a bőrön keresztül történik, de szennyezett hús fogyasztása, vagy spórák, illetve baktériumok belélegzése is okozhatja.

Az eljárást az amerikai egészségügyi intézet (National Institutes of Health) kutatói dolgozták ki. A baktériumok felismerik az a rákos sejtekben nagy mennyiségben képződő urokináz nevű fehérjét. A kutatók genetikailag módosították a baktériumot, így az csak azokat a sejteket támadta meg, amelyek nagy mennyiségű urokinázt termeltek. A méreg a rákos sejtek számos fajtájával végzett anélkül, hogy bármiféle észrevehető károsodást okozott volna az egészséges szövetekben.

A rákos sejtek elhalása már 12 órával az első kezelés után megkezdődött. Két kezelés elegendő volt a fibrosarcoma 88 százalékának és a melanóma 17 százalékának elpusztításához. A sejtméreg azonban nem károsította a környező hámsejteket és szőrtüszőket. Ebből arra következtetnek, hogy a toxin nagymértékben szelektív, vagyis más kezelésekhez képest kevesebb mellékhatásra lehet számítani.

Leukémia ellen még jobb

A kutatók hangsúlyozták, hogy további vizsgálatok szükségesek annak megállapításához, hogy a módosított antraxnak hasonló hatása van-e embereknél is. "Az a tény, hogy a sejtméreg hatékonyan elpusztított számos különböző típusú szolid tumort, arra utal, hogy még hatásosabb lehet a leukémia esetén, ahol könnyebben elér minden egyes sejthez - mondta Steve Leppla, a kutatás vezetője. - Mostanában ezzel kísérletezünk"

Elaine Vickers, a brit rákkutató intézet munkatársa érdekesnek találta a vizsgálat eredményeit, de figyelmeztetett, hogy a kutatás még korai stádiumban van. "Az újfajta kezelések szempontjából nagyon fontosak azok a molekulák, amelyekből túl sokat termelnek a rákos sejtek. Remélhetőleg ezeknek a módszereknek nem lesz annyi mellékhatása, mint a hagyományos eljárásoknak" - nyilatkozta a BBC-nek.

A kutatás részleteit a Proceedings of the National Academy of Sciences című tudományos folyóiratban publikálták.

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!

Kezdje az évet egzotikus körutazással!

Fedezze fel Madagaszkár, Burma, Peru kincseit, Indiát a kelet csodálatos világát.