Zabálják a vizet az elektromos autók
A kutatás az austini Texasi Egyetem munkatársai végezték Carey King vezetésével írja a New Scientist. A tudósok a hagyományos és elektromos autók vízigényét hasonlították össze, számításaikban figyelembe véve azt a vízmennyiséget is, ami az elektromos áramot előállító erőművek hűtéséhez szükséges. A jármű működéséhez szükséges víz háromszor annyi volt az elektromos autók esetében, mint a benzinmotoros kocsiknál, az erőművekben felhasznált víz pedig tizenhétszer annyi.
"Nem kell még megkongatni a vészharangot, de a jövőt tekintve ez olyan probléma, amire fel kell készülnünk" – fogalmazott King, és hozzátette, hogy jelenleg még nincs igazán tömegpiaci igény az elektromos autókra. A száraz országokban viszont a probléma akadályozhatja a jövőben az áttérést a környezetbarát kocsikra. King szerint a megoldást egyrészt az jelentené, ha az erőművek áttérnének a ma még drága levegőhűtésre, másrészt a termoelektromos erőművek lecserélése szél- és naperőművekre.
Paul Denholm, az amerikai Energiaügyi Minisztérium megújuló energiával foglalkozó coloradói laboratóriumának munkatársa a lapnak nyilatkozva nem vonta kétségbe a kutatás eredményét. Ugyanakkor úgy vélte, hogy az elektromos autókkal kapcsolatos vízhasználat eltörpül más iparágak és létesítmények vízigénye mellett. Denholm korábban társszerzője volt annak a tavaly elkészült tanulmánynak, amely kimutatta, hogy ha Coloradóban elektromos autóra cserélnék a benzinmotoros kocsik egyharmadát, a régió energiaszükséglete csak 3 százalékkal nőne, amit bőven elbírna az elektromos hálózat.