Bertalan

Elkészült a szarvasmarhagenom leírása

2009.04.24. 11:30 Módosítva: 2009-04-24 11:40:17
A szarvasmarha génállománya nyolcvan százalékban megegyezik az emberével, mégis egészen máshogy néz ki. A genom megfejtésével megnyílt az út a költséghatékonyabb kérődzők előtt.

25 ország háromszáz kutatójának hatéves munkájával elkészült a szarvasmarha genetikai állományának szekvenálása, leírása, mely hosszabb távon jobb minőségű húst, több tejet eredményezhet. Az eredményt az amerikai Science magazin pénteki számában, valamint a Genome Biology című szaklapban tették közzé.

Az elemzett minták az L1 Dominette 01449 jelű Hereford fajtájú, egy montanai farmon élő szarvasmarhától (Bos taurus) származtak. A genom mintegy 22 ezer gént tartalmaz, melyek 80 százaléka egyezik meg az emberével. Az emberi genomban 20-25 ezer gén van.

A kutatók azt is megállapították, hogy az ember kromoszómáinak szerveződési módja közelebb áll a tehénéhez, mint a laboratóriumi emlőskísérletekben leggyakrabban alkalmazott egerekéhez vagy patkányokéhoz. A szarvasmarhagenomban is vannak ismétlődő szakaszok, a DNS-molekula egy-egy nagyobb darabja többször előfordul a genetikai állományban. A szakemberek szerint a duplikációk a szarvasmarhánál az immunitáshoz, agyagcseréhez, emésztéshez, szaporodáshoz és a tejelválasztáshoz köthetők.

A Science magazinban megjelent másik tanulmány szerint egyidejűleg más fajtájú tehenek közelítő génszakaszolása is elkészült az összehasonlítás érdekében.

A 35 millió dolláros (közel 8 milliárd forintnak megfelelő) programot az Egyesült Államok mezőgazdasági minisztériuma és Nemzeti Egészségügyi Intézete irányította, a szekvenáló projektet amerikai és ausztrál kutatók koordinálták.