Pandora, Gabriella

Veszélyesek lehetnek a szúnyogriasztók

2009.08.05. 10:52 Módosítva: 2009-08-05 10:53:17
Mérgező lehet az emlősök iddegrendszerére egy szúnyogriasztó szerekben használt anyag, a dietil-meta-toluamid.

Legyen spray, kenőcs vagy tonik, a szúnyog- és kullancsriasztók praktikus védelmet nyújtanak a vérszívó rovarok ellen. Francia kutatók vizsgálata szerint azonban csak akkor, ha ügyelünk a megfelelő használatra, hogy elkerüljük a szúnyogcsípésnél sokkal súlyosabb mellékhatásokat.

A rovarokat a szerekben található dietil-meta-toluamid (DEET) illata készteti menekülésre, amely vegyület azonban az emlősök idegrendszerét mérgezheti a montpellier-i Fejlődéstudományi Intézet és az angers-i Bruno Lapied Egyetem közös vizsgálata szerint.

A Vincent Corbel által vezetett vizsgálat a BMC Biology című folyóirat hasábjain beszámol arról, hogy az elmúlt ötven évben már többször bizonyították, a DEET esetenként felhalmozódhat a vesében és talán a magzatban is. A szakemberek felfedezték, hogy a nitrogéntartalmú szerves vegyület gátolja működésében az acetilkolin - az idegrendszer egyik ingerületátvivő anyaga - bontásához szükséges enzimet, az acetilkolieszterázt.

"Arra jöttünk rá, hogy a DEET nem egyszerűen afféle viselkedésmódosító vegyület, hanem képes a központi idegrendszer egyik kulcsfontosságú folyamatát gátolni. Legyen szó rovarokról vagy rólunk emlősökről. Ez pedig megkérdőjelezi a vegyület biztonságosságát" - mondta Corbel az ANSA olasz hírügynökségnek.