A csimpánzok is önzetlenek
Tudósok régóta vitatkoznak arról, hogy az altruizmus egyedül az emberekre jellemző-e, vagy az állatokra is. Azt eddig is tudták, hogy a segítségnyújtás nem teljesen szokatlan az állatok esetében, de a kutatók általában önös érdekhez vagy fajon belüli kapcsolatokhoz kötik ezt a fajta viselkedést.
Német kutatók harminchat csimpánzon végzett megfigyelései jelentősen hozzájárulhatnak a vitához, azt bizonyítják ugyanis, hogy az emberszabásúak nemcsak egymásnak segítenek és nemcsak jutalom ellenében, hanem akkor is, ha áldozatot kell hozniuk hozzá.
A kísérleteket a lipcsei Max Planck Intézet munkatársai végezték el a Ngamba-szigeti csimpánzrezervátumban.
Embereknek is segítenek
Az első kísérletben az egyik kutató egy fadarabot próbált elérni egy ketrec rácsain keresztül, ami tőle messze, a csimpánzhoz közel volt. A majom segített neki, még akkor is, ha nem jutalmazták banánnal. (Ha a kutató nem tett semmilyen erőfeszítést, akkor nem segített.)
A második kísérlet az elsőhöz hasonló volt, azzal a különbséggel, hogy abban a majomnak már nehezebb volt segítenie, két métert kellett hozzá másznia, de úgy is megtette.
A harmadik kísérletben pedig azt figyelték meg a kutatók, mennyire hajlandóak egymást segíteni az emberszabásúak. Ebben az egyik csimpánz azt láthatta, hogy a másik megpróbál bejutni egy zárt terembe, amiben élelem volt, és segített neki kinyitni az ajtót.
A csimpánzok tehát spontán módon és többször is segítettek, még akkor is, ha meg kellett erőltetniük magukat hozzá, és ha az, akivel együttműködtek, nem egy másik csimpánz, hanem ember volt, aki ráadásul nem is a saját gondozójuk.
Régebbi az eredete
Az effajta viselkedés kutatása azért érdekes, mert az antropológusok már rég felismerték, hogy az altruizmus alapvető eleme egy összetett társadalmi csoport létrehozásának.
A megfigyelések alapján Felix Warneken, a kutatás vezetője arra a következtetésre jutott, hogy az önzetlenségnek mélyebb gyökerei vannak, mint azt eddig gondolták; egészen a csimpánz és az ember közös őséig nyúlnak vissza.