Barbara, Borbála

Megvan az ecstasy okozta túlhevülés kulcsa

2003.11.30. 15:30
Az ecstasy diszkódrog azzal képes megölni óvatlan használóit, hogy visszafordíthatatlan túlhevülést vált ki a szervezetükben. Egy új tanulmány megtalálni véli azt a fehérjét, amellyel megszakítható a halálos hipertermia ördögi köre.
Az Ohio egyetemen végzett kísérletekben az UCP-3 fehérjével nem rendelkező egerek testhőmérséklete alig emelkedett meg a normális fajtársaikra halálos veszélyt jelentő mennyiségű ecstasy befecskendezését követően.

Hőhalál

Amikor a test kórosan túlmelegszik, anyagában bomlik le a vázizomzat és a belső szervek felmondják a szolgálatot. A beteg kínok között hal meg, jelentette ki Ted Mills, az amerikai szív-, tüdő- és vérklinika kutatója, a Nature szaklapban megjelent tanulmány egyik szerzője.

A kutatók figyelmeztetnek arra, hogy nincs meg a módszer az UCP-3 fehérje blokkolására az emberi szervezetben, viszont az egérkísérletek jeletik ezen az úton az első lépéseket.

A fehérje izolálásával sikerülhet megállapítani, hogy tényleg megelőzhető a halálos hipertermia bekövezte. Erre ugyanis eddig még senki nem volt képes, idézte a CNN Ted Mills szavait.

Forró hangulat

Az ENSZ egyik legújabb jelentése szerint 1995 és 2000 között 70 százalékkal nőtt világszerte az ecstasy, mint partydrog fogyasztása. A kábítószer rendszerint eufórikus érzést, fizikai és szexuális izgalmat vált ki a fogyasztójából.

Eközben elnyomja az étvágyat, a szomjat és az alvás iránti vágyat, nagy adagokban pedig erősen megemeli a testhőmérsékletet. Felmondhatja a szolgálatot a vese és a szív, ami aztán halálhoz vezet.

A hideg vér sem segít

Az ecstasy kiváltotta túlhevülést rendszerint nem képesek kezelni az orvosok, hatástalan marad a jeges fürdő és a hűtött vér transzfúziója. A sürgősségi osztályokon jelentkező betegeken gyakran mérnek 42 fokos lázat. Ilyan magas hőmérsékletnél egy sor visszafordíthatatlan folyamat indul be, például a sejtek egyszerűen felrobbannak, mondta Mills.

A kutatók által felfedezett fehérje az izomszövetekben található, ami újabb bizonyítéka annak, hogy egyszer még szerepet kaphat a megugró testhőmérséklet visszafogásában.

Egyéb okok

A drog elterjedtségéhez képest kevés a túlhevülés okozta halálesetek száma, véli David Grandy, az Oregon orvostudományi egyetem biológusa. Meglátása szerint a testhőmérséklet szabályzása túlságosan bonyolult folyamat, és könnyen lehet, hogy kollégái rosszul közelítenek a kérdéshez.

Bryan Yamamoto, a Boston egyetem gyógyszerkutatója fontos lépésnek tartja az új eredményeket, viszont szerinte elképzelhető, hogy más faktorok, például az agyban található hasonló fehérjék is közrejátszanak a túlhevülésben.

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.