Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Egészségtelen a repülőgépeken a levegő

2001.12.19. 09:37
A repülőgépek fedélzetén nem valami egészséges a levegő minősége. Ez derül ki az amerikai nemzeti kutatási tanács (NRC) egyik jelentéséből. A vizsgálatok szerint a kabinban ülők által belélegzett levegő gyakran nem felel meg az amerikai egészségügyi szabványoknak. Az NRC felszólította az állami civil légiközlekedési felügyeletet (FAA), hogy az utasok védelme érdekében ellenőrizze a levegő minőségére vonatkozó szabályokat.
Több mint 10 évvel azután, hogy az FAA betiltotta a dohányzást az utasszállító járatokon, az utasok és a személyzet változatlanul a rossz minőségű levegőre panaszkodik. A kabin légterét a külső levegő és a keringetett levegő elegye tölti meg.

Bár ennek összetétele ugyanaz, mint ami a földfelszíni zárt terekben tapasztalható, különlegessé teszi a kabin nyomásszabályzása, az alacsony páratartalom és a levegőben található számos kémiai és biológia méreganyag.

A nemzeti kutatási tanács (National Research Council, NRC) a Kongresszus számára jelentést fogalmazó bizottsága abból indult ki, hogy az elmúlt 30 évben a világon megnégyszereződött az utaslétszám. Az idén kereken másfél milliárd utasról szólnak a statisztikák.

Ennek megfelelően növekszik az idős és a fiatal utasok száma is, köztük csecsemőkkel és egészségi problémákkal küszködő emberekkel. Mivel a jelentés szerint kevés adat áll rendelkezésre a repülőgép levegőjének az utasok és a legénység egészségére gyakorolt negatív hatásáról, nehéz azt állítani, hogy ártalmas a rossz minőségű levegő.

Néhány bizonyíték mégis létezik arra, hogy a környezeti hatások okozhatnak egészségi panaszokat. Így például az alacsony oxigénszintű atmoszféra negatív hatással lehet a légzési és szívpanaszokkal küzdő személyekre.

Erősen ózondús levegő

A jelentés szerint a repülőgépeken az ózonkoncentráció is meghaladja a FAA és az amerikai környezetvédelmi hivatal által meghatározott szabványokat. A jelenlegi ózonra vonatkozó határértékeket minden járaton be kell tartani - követeli az NRC. A gépeket úgy kell felszerelni, hogy a magaslégköri ózon ne juthasson be a kabinba.

A jelentés kritikával illeti azokat a szabályokat is, melyek a csökkentett parciális oxigénnyomást említik. Az egészséges utasok számára ez nem jelent problémát, de légzési és szívpanaszok esetén fejfájást, fáradékonyságot, süketségérzetet, zavarodottságot zsibbadtságok okozhat.

Szárazság, rovarirtók

További problémákhoz vezethet az utaskabin levegőjének alacsony páratartalma, mivel kiszárítja a bőrt, a szemet és a nyálkahártyákat. A nemzetközi járatokon rendszeresen kipermetezett rovarirtók az NRC szerint bőrirritációt okoznak és az idegrendszert mérgezik.

A jelentés összefoglalójában olyan szabályozás megalkotásának szükségességét hangsúlyozzák, mely előírná, hogy a szellőző berendezés meghibásodása esetén az utasoknak 30 percen belül el kellene hagyniuk a gépet.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!