További Tudomány cikkek
Bár ennek összetétele ugyanaz, mint ami a földfelszíni zárt terekben tapasztalható, különlegessé teszi a kabin nyomásszabályzása, az alacsony páratartalom és a levegőben található számos kémiai és biológia méreganyag.
A nemzeti kutatási tanács (National Research Council, NRC) a Kongresszus számára jelentést fogalmazó bizottsága abból indult ki, hogy az elmúlt 30 évben a világon megnégyszereződött az utaslétszám. Az idén kereken másfél milliárd utasról szólnak a statisztikák.
Ennek megfelelően növekszik az idős és a fiatal utasok száma is, köztük csecsemőkkel és egészségi problémákkal küszködő emberekkel. Mivel a jelentés szerint kevés adat áll rendelkezésre a repülőgép levegőjének az utasok és a legénység egészségére gyakorolt negatív hatásáról, nehéz azt állítani, hogy ártalmas a rossz minőségű levegő.
Néhány bizonyíték mégis létezik arra, hogy a környezeti hatások okozhatnak egészségi panaszokat. Így például az alacsony oxigénszintű atmoszféra negatív hatással lehet a légzési és szívpanaszokkal küzdő személyekre.
Erősen ózondús levegő
A jelentés kritikával illeti azokat a szabályokat is, melyek a csökkentett parciális oxigénnyomást említik. Az egészséges utasok számára ez nem jelent problémát, de légzési és szívpanaszok esetén fejfájást, fáradékonyságot, süketségérzetet, zavarodottságot zsibbadtságok okozhat.
Szárazság, rovarirtók
További problémákhoz vezethet az utaskabin levegőjének alacsony páratartalma, mivel kiszárítja a bőrt, a szemet és a nyálkahártyákat. A nemzetközi járatokon rendszeresen kipermetezett rovarirtók az NRC szerint bőrirritációt okoznak és az idegrendszert mérgezik.
A jelentés összefoglalójában olyan szabályozás megalkotásának szükségességét hangsúlyozzák, mely előírná, hogy a szellőző berendezés meghibásodása esetén az utasoknak 30 percen belül el kellene hagyniuk a gépet.