Pandora, Gabriella

Rákmentes, szőke kisfiú rendel!

2006.11.07. 15:00
Amerikai tudósok úgy vélik, 25 éven belül képesek lesznek megállapítani, hogy melyik gén felelős a szem- és a hajszínért, vagy akár azért, hogy mennyire vagyunk ellenállók a betegségekkel szemben. Az örömteli felfedezések súlyos etikai kérdéseket vetnek majd fel.

Jelenleg 12 400 dollárért bármelyik amerikai állampolgár előre meghatározhatja születendő gyermeke nemét. A procedúra nem tekinthető mindennaposnak, de országszerte alkalmazzák a kórházakban. Az ABC Newsnak nyilatkozó amerikai tudósok szerint ez még csak a kezdet.

Puzzledarabkák

"Máris több, fizikai tulajdonságot meghatározó gént izoláltunk" - közölte Lee Silver genetikus, a Princeton Egyetem professzora. "a következő 10-25 évben kirakjuk szinte a teljes puzzle-t. Meg fogjuk tudni, melyik gén befolyásolja a magasságunkat, a testalkatunkat, és végül a különböző készségekért és személyiségjegyekért felelős géneket is megtaláljuk."

Silver szerint ennél is jelentősebb felfedezés lesz, hogy 25 éven belül a születendő gyerek egészségi állapotát is meg lehet majd határozni. Már most kimutatható, hogy az embrió hajlamos-e bizonyos rákfajtákra, de szakértők szerint néhány évtized múlva még többet fogunk tudni a gének és a betegségek közti kapcsolatról. Elméletileg még az is elképzelhető, hogy a tudomány képes lesz a betegségekre szinte teljesen rezisztens gyerekeket teremteni.

Gének és szegények

Amióta néhány évvel ezelőtt elkészült az ember teljes géntérképe, a tudósok egyre több gén feladatát fejtik meg. "A géntérkép egy hatalmas enciklopédia, amihez még nincs meg a tartalomjegyzék" - nyilatkozta Paul Saffo futurológus. "Birtokunkban az információ, de még nem tudjuk, mit jelent." Saffo szerint a tudósok lassan, betűnként, de megfejtik majd ezt a könyvet, és végső soron azt is meghatározhatjuk majd, hogy gyerekünk zseniális matekos vagy remek zongorista legyen.

A génkutatás távlatai komoly etikai aggályokat vetnek fel. Azon túl, hogy mennyire szabad belenyúlni a természet rendjébe, vitatott kérdés az is, hogy kik számára lesznek elérhetők a jövő genetikai szolgáltatásai. "Ha csak a gazdagok tudják majd megfizetni, tovább nőhet a szakadék gazdagok és szegények között" - mondta az ABC-nek George Annas, a Bostoni Egyetem bioetikusa. "A gazdag emberek gyerekei szépek és tehetségesek lehetnek, a szegényeké pedig hétköznapiak."

15%