Natália

A NASA klímaprogramot készített az egyetemeknek

2005.01.14. 11:30
A NASA ingyenes, az internetről letölthető globális klímaváltozást előrejelző szoftvert bocsátott ki a felsőoktatási intézmények számára. Az ELTE Meteorológia Tanszéke is használni fogja a programot.
A háromdimenziós klímamodellt (EdGCM), amely Windowson és MacIntoshon is futtatható, a NASA New York-i Goddard Intézete oktatási célokra fejlesztette ki. A program asztali számítógépeken fut, így a tanárok és a diákok a szuperszámítógépek előrejelzéseihez hasonló kísérleteket végezhetnek az egyetemeken, szimulálhatják a múlt- és jövőbeli időjárási változásokat. A program ingyenesen letölthető az EdGCM oldaláról.

Kép és adat

Az EdGCM-et használó felsőoktatási intézmények a klímamodellező programhoz adatbázist, és tudományos szemléltető alkalmazást is kapnak, hogy egyszerűen össze tudják hangolni az adatokat a képekkel.

"Az EdGCM valódi célja, hogy a tanárok és a diákok többet tanuljanak a klímatudományról. Azáltal tanulnak, hogy részt vesznek a teljes tudományos folyamatban, a kísérlet kialakításától, a modell futtatásán és az adatelemzésen át, a webes publikálásig" - nyilatkozta Mark Chandler, a New York-i Columbia Egyetem EdGCM projektjének vezető kutatója. Az oktatási klímamodellt kidolgozó kutatócsoport célja volt az is, hogy bátorítsa a kommunikációt a különböző egyetemek és főiskolák hallgatói, illetve az iskolák és a kutatóintézetek között.

Tanulj klímát!

A program mellé tananyagot is mellékelnek a kutatók, amelyben a klímaváltozás-kutatások eredményeit összegzik. A kutatócsoport későbbiekben tanulmányban foglalja össze, hogy a hallgatók milyen módon építették be tanulmányaikba a szoftvert, milyen kísérleteket végeztek az őskori és a jövőbeli klímaváltozással kapcsolatban.

New York körzetében már három egyetem (Columbia, a New York és a City University) oktatói használják a modellprogamot, és a jövőben még két (madisoni és wisconsini) főiskola csatlakozik hozzájuk.

Az ELTE is használni fogja

Dr. Pongrácz Rita, meteorológus, az ELTE Meteorológia Tanszékének oktatója az Indexnek elmondta, üdvözli a NASA ingyenes klímamodellező programját, a kezdeményezés mögött álló szervezeteket megbízhatónak tartja. Ugyanakkor úgy véli, a graduális képzésben egyelőre nem alkalmazzák a programot, ugyanis az egyetemek technikai felkészültsége nem engedi meg, hogy a nagy létszámú évfolyamokon minden diák külön számítógépen modellezzen.

A hallgatók önálló munkája során - vagyis a doktori képzés alatt, vagy speciális kollégiumokban, esetleg a tudományos diákköri tevékenységben - használhatónak tartja a szoftvert. "Valamilyen módon mindenképpen alkalmazni fogjuk" - fogalmazott.