Natália

Kobraméreg a BSE ellen?

2001.04.06. 11:33
Két laboratórium egymástól függetlenül felfedezte azt a szokatlan immunjelenséget, melynek során a deformált prionfehérjék betegségeket okoznak. Ezen folyamat megszakítása, például kobraméreggel, késleltette, illetve blokkolta az egerekben kifejlődő idegrendszeri elváltozásokat. A megfigyelések alapján esetleg kidolgozhatják a gyógyíthatatlan Creutzfeld-Jacob (CJ) tünetegyüttes kezelési módját.
A prionfertőzés rendszerint azzal kezdődik, hogy az áldozat fertőzött állat szöveteit fogyasztja, vagy ilyet tartalmazó oldat jut a véráramba. Néhány esetben a deformált prionok az agyban szaporodnak el, és halált okoznak. Az oda vezető út azzal kezdődik, hogy a prion a maga képére formálja az egészséges fehérjéket.

Indiai Kobra
(Naja Naja)
A birkákon már régen megfigyelt, és alaposan tanulmányozott scrapie esetében ez a folyamat a lépben indul, a hosszú nyúlványokkal rendelkező follikuláris dendritikus sejtek (FDC) deformálásával. Az FDC sejtek eredetileg az idegen molekulákat jelölik meg, hogy az immunrendszer leküzdhesse azokat. Az egyik ilyen jelölést a vérplazma egyik speciális komplement proteinje alkotja. Ha az FDC-ket megtámadó prion is ilyen jelölések alapján tájékozódik, az adott protein blokkolása az egészséges fehérje 'átgyúrását' is megakadályozhatja.

Adriano Aguzzi és kollégái a zürichi egyetemen, illetve Neil Mabbott és kollégái az edinburghi állategészségügyi intézetben több módszerrel is megszakították az egerek immunrendszerében végbemenő végzetes folyamatot. A fertőzést minden esetben azzal váltották ki, hogy beteg állatból származó prionokat fecskendeztek a kísérleti egerekbe.

Az egerekben a komplement proteinek nem léteznek túl sok változatban. A módosított C1q komplement proteinnel, illetve a fogadó FDC receptorok megváltozásával az egérben nem vagy csak később fejlődött ki a prionbetegség.

Az edinburghi kutatócsoportnak kobraméreggel szintén sikerült elnyomni a komplement rendszer válaszát. Egyidejű fertőzés mellett ötnapos késleltetés elég volt ahhoz, hogy a betegség kitörése közel egy hónappal később következzen be, ami az egerek esetében jelentős előlépésnek számít.

A kezelés által kialakított 'blokádot' nagyobb adag prionnal át lehet törni, ami arra utal, hogy az ártalmas fehérje más útvonalat is használ az agyvelő megfertőzésére. Ennek ellenére mindkét kutatócsoport úgy gondolja, a fertőzés korai stádiumában alkalmazva eredményre vezethet a komplement fehérjékre alapuló kezelés.

Maurizio Pocchiari, a római egészségügyi intézetből arra figyelmeztet, hogy a különböző fertőzési útvonalak jelentősége változhat a különböző prionoknál és gazdaszervezeteknél. Véleménye szerint az ember esetében a komplement fehérjék nem lehetnek annyira fontosak a kór megelőzésében, mert azonnal eléri őket a fertőzés. Ez azt is jelenti, hogy a terápiának korainak kell lennie, ami pedig igen nehéz a hosszú inkubációs idők miatt.

Ennek ellenére ez a kezelési mód egyszer még sikeres lehet. Hatóanyagként vizsgálják azokat a legfontosabb vegyületeket, köztük számos polianionnal, amelyek eddig ismeretlen okokból blokkolják vagy késleltetik a scrapie kialakulását. Az edinburghi kutatók nem felejtik el megjegyezni, ezen vegyületek egyik hatása szintén az, hogy blokkolják a C1q komplement proteint.

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!