A néhány tízezer tonnás tengerjáró hajók üzemanyagfogyasztását drasztikusan csökkentő speciális vitorlát mutatott be a német SkySails cég. A siklóernyőre emlékeztető, 320 négyzetméteres vitorlához nem kell a hajót átépíteni, árbocot emelni, egyszerűen ki kell engedni, mint egy ejtőernyőt, ha jók a szélviszonyok. Optimális körülmények között az ernyő 35 százalékot is megspórolhat a fogyasztásból, egyébként a megtakarítás 10 és 30 százalék között mozog.
forrás: greenpacks.org
Az első kísérleti ernyőt 2008-ban szerelték fel egy 10 ezer tonnás teherhajóra, ennek sikere győzte meg most a Cargill céget, hogy egy kategóriával nagyobb, 25-30 ezer tonnás hajóin is kipróbálja a vitorlát. Ekkora hajókon még sosem tesztelték a technológiát.
Az ernyő 100 és 420 méter közötti magasságban lebeg a hajó fölött, és nyolcféle formát tud felvenni, hogy minél hatékonyabban kihasználja a szél erejét. A magasságot és a formát, illetve azt, hogy egyáltalán kiengedjék-e az ernyőt, egy automatikusan működő számítógépes rendszer szabályozza a szél erősségéről és irányáról gyűjtött adatok alapján.
A SkySails számításai szerint a technológia elterjedése akár évi 100 millió tonnával is csökkentheti a légkörbe jutó szén-dioxid mennyiségét. A tengeri áruszállítás kétszer annyi üvegházhatású gáz kibocsátásáért felelős, mint a teljes légi közlekedés.