Natália
-3 °C
8 °C

Az eldobható palack népszerűbb a betétesnél

2003.06.03. 14:23
A magyar felnőttek többsége szívesen részt venne a szelektív hulladékgyűjtésben, ha lenne rá lehetőség, derül ki a GfK Piackutató Intézet idei, márciusi felméréséből. A diplomások között már minden kilencedik háztartásban szelektíven gyűjtik a hulladékot. A vásárlók többsége ugyanakkor előnyben részesíti az eldobható palackot, és még a visszaváltható palackok egy része is a szemétben köt ki.
A felmérés szerint a megkérdezettek 60 százaléka, "ha lenne rá lehetőség, szívesen részt venne a szelektív hulladékgyűjtésben." Nagyon fontosnak tartja az ügyet, és saját háztartásában már meg is valósította 7 százalék. Fontosnak tartja és egy-két dologban be is tartja további 16 százalék. Az elutasítók 17 százaléka két csoportra oszlik. A többség semmiképpen sem fordítana gondot szelektív hulladékgyűjtésre. Kisebbséget alkotnak azok, akik akkor működnének együtt, ha anyagi előnyük származna belőle.

A diplomások válogatnak

A GfK a 15 éves és idősebb lakosságot több szempontból reprezentáló 1000 fő személyes megkérdezésével végezte a kutatást, mely szerint a magasabb iskolai végzettségűek hajlamosabbak a szelektív hulladékgyűjtésre, mint az alacsonyabb végzettségűek. A diplomások között már minden kilencedik háztartásban szelektíven gyűjtik a hulladékot. Az öntudat mellett a rendelkezésre álló idő is szerepet játszik: ugyanis mind a vezető beosztású, mind a gyes-en, gyed-en lévő vagy háztartásbeli megkérdezettek 17 százalékának háztartásában napi gyakorlat a szelektív hulladékgyűjtés.

Palackos üdítõitalok és ásványvizek vásárlóinál az elõnyben részesített kiszerelések megoszlása. (A válaszadók százalékában).
Szempont Százalék
Nem visszaváltható 37
Nem figyel rá 28
Visszaváltható 25
Nem szokott palackos szomjoltó italt vásárolni 8
Forrás: GfK Piackutató Intézet

A környezettudatossággal kapcsolatban arra is rákérdeztek a piackutatók, hogy a palackos üdítőital vásárlásánál milyen szerepet játszik a palack visszaválthatósága. Legtöbben kimondottan a nem visszaváltható megoldást keresik (a válaszadók 37 százaléka). További 28 százalék nem figyel erre a szempontra. Mindössze 25 százalék figyel oda arra, hogy betétes palackot vegyen. Figyelemre méltó, hogy a betétes-eldobható kérdés legnagyobb arányban a legfiatalabb korosztály számára közömbös.

A betéttel a gazdagok spórolnak

A betétest választók aránya egyre nagyobb a magasabb iskolai végzettségű és a magasabb jövedelmű csoportokban. A visszaváltható palackot tudatosan az átlagos 25 százalékkal szemben a felsőfokú végzettségűek 36, a havi nettó 200 ezer forintnál nagyobb jövedelmű háztartásokban élők 40 százaléka szokta vásárolni.

Nem minden betétdíjas palackot váltanak vissza, mivel ezek vásárlóinak 77 százaléka viszi vissza a palackot a boltba. A többiek nagyobbik része ingadozik, hol visszaviszi, hol nem. Még a visszaváltható palackot is ki szokta dobni a megkérdezettek 5 százaléka. A rendelkezésre álló idő itt is lényeges tényező. A munkanélküliek, gyes-en, gyed-en lévők, háztartásbeliek az átlagot jóval meghaladó arányban váltják vissza az italos palackokat.

A szelektív hulladékgyûjtéshez való viszonyulás megoszlása iskolai végzettség szerint. (A válaszadók százalékában)
Szempont 8 ált. vagy kevesebb Közép-fokú Felsõ-fokú Országos átlag
Ha valódi lehetõség lenne rá, szívesen együttmûködne 52 63 62 60
Fontosnak tartja, és egy-két dologban már meg is valósította 13 16 22 16
Nagyon fontosnak tartja, és háztartásában már meg is valósította 5 8 11 7
Ha anyagi elõnye származna belõle, akkor együttmûködne 10 8 1 7
Semmiképpen sem fordít rá gondot 20 6 4 10
Forrás: GfK Piackutató Intézet

S mi lesz az egyutas, nem visszaváltható üvegek, műanyag flakonok sorsa? Otthon kidobja őket a megkérdezettek 81 százaléka. Az erre kijelölt gyűjtőbe az átlag 12 százaléka juttatja el az üres, betétdíj nélküli palackokat, ám ez az arány a felsőfokú végzettségűeknél már 18, a vezető beosztásúaknál pedig 22 százalék.