Miklós

Feltámadt a jégbefagyott ősbaktérium

2005.02.24. 14:25
Életre kelt a laboratóriumban egy 32 ezer éve a sarki jégbe fagyott organizmus. Az asztrobiológus szerint nem kizárt, hogy a marsi egyenlítő jégtömbjeiben is ilyesmit találnak majd.

Az ismeretlen fagyott baktérium - a LifeScience beszámolója szerint - új ismereteket tartogathat a kriogén mélyhűtéssel kapcsolatban, és nem kizárt, hogy hozzá hasonló biológiai életre bukkanhatnak a Marson és egyéb bolygókon.

"Az, hogy ilyen cudar környezeti viszonyok között is léteznek mikroorganizmusok, arra utal, hogy hasonló életformákat találhatunk a marsi gleccserekben, vagy a Jupiter holdja, az Europa jegében" - vélekedik Richard Hoover, a NASA asztrobiológusa.

Csak kiolvad és már megy is

A kép a cikk szereplőit ábrázolja
Más mikrobák is élnek hasonló fagyott környezetben, ezek rendszerint a jég belsejében található apró folyékony vízcseppekben tartózkodnak. Bizonyos organizmusok spóra formájában élnek túl a jégben.

A NASA szerint az új baktérium "az első igazolt, és leírt faj, amelyet őskori jégben életben találtak."

"Azonnal úszkálni kezdtek, amint a jég felolvadt" - mondja Hoover és hozzátette: a baktériumok rögtön táplálkozásra és szaporodásra készen tették mindezt.

A marslakó is ilyen lehet

A felfedezést szerdán nem sokkal azután jelentették be, hogy egy európai kutatócsoport közölte: fagyott tengert találtak a marsi egyenlítő közelében és 2-5 millió éves jégben életre bukkanhatnak.

Hoover úgy vélte, hogy az általuk talált lény évmilliókat is kibír felfüggesztett életfunkciókkal.

"A Marsról származó jégminták tartalmazhatnak ilyen kriogén állapotú organizmusokat ha valaha is volt élet a bolygó felszínén" - mondja Hoover, akit legjobban az alaszkai kreatúra azonnali feltámadása villanyozott fel leginkább.

Alaszkai alagút

Hoover szerint a marsi jégtömbök olyan közel vannak a felszínhez, hogy nyáron megolvadhatnak, földalatti tavakat hozva létre, amelyben már mindenféle mikoorganizmus élhet és szaporodhat.

Az elmélyültek
A Nature magazin eheti számában tudományos beszámoló jelent meg arról, hogy a tengerfenék alatt négyszáz méterrel is találtak élő organizmusokat. A kutatók régóta tudják, hogy van élet az óceáni üledék mélyén, de nem tudták megállapítani kiterjedését. Már tudják, hogy a Csendes-Óceáni üledékben talált biomassza mintegy 10-30 százaléka élő sejtekből áll - ami valójában borzalmasan sok, ha azt vesszük, hogy a Föld felszínének kétharmadát érinti ez az életforma.
Hoover és kollégái 1999-ben kezdtek extrém áletformákat keresni egy jégbe vájt alagútban, amelyet az amerikai hadsereg a hatvanas évek közepén épített az állandóan fagyott altalajt tanulmányozza a transz-alaszkai olajvezeték építése kapcsán.

Hoover egy konkrét organizmust keresett, emellett bukkant a baktériumokra, amelyek kiolvadás után azonnal feléledtek.

"Az élet sokkal változatosabb és ellenállóbb a kedvezőtlen körülményekkel szemben, mint azt két évtizeddel ezelőtt gondoltuk. - mutatott rá Hoover - Az ilyen organizmusok tanulmányozása során kiderülhet, hogy az élet sokkal elterjedtebb a kozmoszban, mint azt képzeltük."

Hűtéstudomány

A Carnobacterium Pleistocenium az orvostudomány érdeklődésére is számot tarthat. "Olyan enzimekkel és fehérjékkel rendelkezik, amelyek lehetővé teszik, hogy ilyen hosszú alvás után is azonnal élni kezdjenek. Ez kulcsfontosságú lehet élő sejtek, szövetek, vagy összetett szervezetek lefagyasztásakor" - mondja Hoover.