Ambrus

Közeli rokonunk a kutya

2003.09.26. 16:57
A génkutatók szerint az embernek és a kutyának több mint tizennyolcezer közös génje van, vagyis mintegy 25 százalékban egyezik a kutya és az ember génállománya. Kiderült az is, hogy a házi kedvenc sokkal közelebbi rokonunk, mint például az egér.
A Center for the Advancement of Genomics és az Institute for Genomic Research munkatársai összesen 6,22 millió gén sorrendjét határozták meg, ami a kutya teljes génkészletének a 80 százaléka. A tudósok szerint a embernek és a kutyának 18 473 közös génje van, az ember és az egér esetében azonban csak 18 311 megegyező gént találtak, írta a Nature.

A kutyák génjei 2,4 milliárd DNS betűből áll, szemben az ember 2,9 milliárdjával, és 39 kromoszómapárral rendelkezik, míg az ember csak 23-mal. A kutatócsoport olyan génrészleteket is felfedezett, amelyek kifejezetten a kutyákra jellemzőek, például sokkal több génjük kötődik a szagláshoz, mint az embernek.

Gyors, de nem pontos

A kutya génszekvenciáját sokkal gyorsabban megállapították, mint az emberét, mert a kutatók egy új módszert használtak. Craig Venter, a híres génkutató a Mirror című brit lapnak azt nyilatkozta, hogy a kutatómunka során felhasználták a meglévő eredményeket is.

"Már végeztünk az ember és az egér génjeivel, és ez alapján a többi emlős génsorrendjét is összerakhatjuk. Amíg az államilag támogatott kutatók meghatároznak egy állatot, addig mi meghatározunk ötöt. A macska és a kutya például közeli rokon, tehát a mostani eredmények a macska esetében is hasznosak lehetnek" - mondta Venter.

Venter módszerének az a hátránya, hogy nem fedi föl a genetikai térkép minden részletét. A részletes génsorrend várhatóan jövő év elejére készül el, az Egyesült Államok kormányának támogatásával. A kutatók egy Tasha nevű boxer génjeit használják. A kutatómunkát finanszírozó Venter korábban annak a Celera Genomics vállalatnak volt az igazgatója, amely meghatározta az ember genetikai sorrendjét. Ehhez a kutatáshoz Venter a saját DNS-ét használta föl, most pedig saját uszkárja, a kilenc éves Shadow szolgáltatta a DNS mintát. Arról nem írtak az újságok, hogy Venternek milyen háziállatai vannak még, tehát nem lehet tudni, hogy legközelebb milyen felfedezéssel áll elő.