Sára, Márió

Közeli rokonunk a kutya

2003.09.26. 16:57
A génkutatók szerint az embernek és a kutyának több mint tizennyolcezer közös génje van, vagyis mintegy 25 százalékban egyezik a kutya és az ember génállománya. Kiderült az is, hogy a házi kedvenc sokkal közelebbi rokonunk, mint például az egér.
A Center for the Advancement of Genomics és az Institute for Genomic Research munkatársai összesen 6,22 millió gén sorrendjét határozták meg, ami a kutya teljes génkészletének a 80 százaléka. A tudósok szerint a embernek és a kutyának 18 473 közös génje van, az ember és az egér esetében azonban csak 18 311 megegyező gént találtak, írta a Nature.

A kutyák génjei 2,4 milliárd DNS betűből áll, szemben az ember 2,9 milliárdjával, és 39 kromoszómapárral rendelkezik, míg az ember csak 23-mal. A kutatócsoport olyan génrészleteket is felfedezett, amelyek kifejezetten a kutyákra jellemzőek, például sokkal több génjük kötődik a szagláshoz, mint az embernek.

Gyors, de nem pontos

A kutya génszekvenciáját sokkal gyorsabban megállapították, mint az emberét, mert a kutatók egy új módszert használtak. Craig Venter, a híres génkutató a Mirror című brit lapnak azt nyilatkozta, hogy a kutatómunka során felhasználták a meglévő eredményeket is.

"Már végeztünk az ember és az egér génjeivel, és ez alapján a többi emlős génsorrendjét is összerakhatjuk. Amíg az államilag támogatott kutatók meghatároznak egy állatot, addig mi meghatározunk ötöt. A macska és a kutya például közeli rokon, tehát a mostani eredmények a macska esetében is hasznosak lehetnek" - mondta Venter.

Venter módszerének az a hátránya, hogy nem fedi föl a genetikai térkép minden részletét. A részletes génsorrend várhatóan jövő év elejére készül el, az Egyesült Államok kormányának támogatásával. A kutatók egy Tasha nevű boxer génjeit használják. A kutatómunkát finanszírozó Venter korábban annak a Celera Genomics vállalatnak volt az igazgatója, amely meghatározta az ember genetikai sorrendjét. Ehhez a kutatáshoz Venter a saját DNS-ét használta föl, most pedig saját uszkárja, a kilenc éves Shadow szolgáltatta a DNS mintát. Arról nem írtak az újságok, hogy Venternek milyen háziállatai vannak még, tehát nem lehet tudni, hogy legközelebb milyen felfedezéssel áll elő.

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!

Wellness hétvégék belföldön

A kényeztetés egész évben jár Önnek! Válasszon a legjobb ajánlatokból.