Miklós
-7 °C
2 °C

Szélcsatornában tesztelik Leonardo sárkányrepülőjét

2003.11.25. 10:36
Kapcsolódó cikkek (1)
Egy olasz extrémsportoló mérnökök segítségével két évi munkával megépítette Leonardo Da Vinci reneszánszkori művész és polihisztor egyik repülő szerkezetét. A madártollra hajazó szerkezetet 500 éve vászonból és lécekből még hiába építették volna meg, modern változata viszont repül.
A világbajnok olasz sárkányrepülő, Angelo D'Arrigo és az Icaro 2000 mérnökei által az 500 éves tervekből megépített szerkezet megdöbbentően hasonlít a modern sárkányrepülőkre. A modell a FIAT autógyár szélcsatoprnájában elvégzett kísérletek alapján repülőképesnak bizonyult.

A túlméretezett madártollra emlékeztető szerkezet megépítője szerint Leonardo annak idején híján volt a megfelelő anyagi eszközöknek, hogy megvalósíthassa tervét.

Bukó a fa és a vászon

Tekintse meg képeinket!
Ezen kívül a középkor alkotói nem rendelkeztek a repülésben hatékonyan alkalmazható anyagokkal. Valójában az anyagok súlya és szilárdsága határozza meg a repülő szerkezetek hatékonyságát.

Leonardonak viszont csakis a fa és a vászon állt a rendelkezésére. Ezeket használva viszont a megfelelő szilárdság elfogadhatatlan súlytöbblettel jár.

Nem volt szélcsatorna sem

A nagy holt súly akadályozta meg abban Leonardó repülő szerkezeteit, hogy felemelkedjenek a levegőbe. A lángész intuíciói és az általa a jövőbe vetített lehetőségek kora műszaki eszközeivel nem nyerhettek bizonyítást, véli D'Arrigo. Ezen a ponton Leonardo mostanáig nem kaphatott méltó elismerést.

Manapság rendelkezésre állnak a szilárd, ámde könnyű anyagok. A modern repülőgépeket kevlár, szénszál, szintetikus dacron szövet, alumínium és egy sor más anyag felhasználásával építik.

Ezen felül rendelkezésre állnak a műszaki megoldások a légieszközök tesztelésére, mielőtt azok valóban felszállnának. A szélcsatornában végzett mérések képesek szimulálni a repülést az első éles próba előtt.