Ferenc, Olívia

Cáfolták a marsi élet bizonyítékait

2001.11.20. 18:06
Egy nemzetközi tudóscsoport legújabb vizsgálati eredményei szerint a Marson - a korábbi mérési eredményekből adódó következtetésekkel ellentétben - nem volt élet. Egy amerikai kutató négy éve megkövült baktériumok maradványait mutatta ki egy marsi meteoritból, ám eredményeit most egy nemzetközi tudóscsoport cáfolta.
Megközelítőleg 16 millió évvel ezelőtt a Mars felszínétől elvált egy kőzetdarab, amely hosszan tartó önálló égitesti pályafutása befejezéseként, mintegy 13 ezer esztendővel ezelőtt meteor minőségében az Antarktiszba csapódott. Ott 1984-ben a földi tudósok felfedezték, és az azóta híressé vált ALH-84001 nevet adták neki. 1996-ban az amerikai David Mc Kay mikroszkopikus méretű megkövült szervezetek létét mutatta ki a meteoritban, amelyek, véleménye szerint "bizonyítékul szolgálnak arra, hogy a Mars korai története során léteztek ott az élet kezdetleges formái".

Hibás elmélet, sántító gyakorlat

A legújabb vizsgálatok szerint Mc Kay eredményei hibás gondolatmeneten és legalábbis problematikus méréseken alapultak. Mc Kay elektronmikroszkóppal végzett vizsgálatai során a fosszilizálódás különböző szakaszaiban lévő baktériumsejtek maradványainak minősített bizonyos mágneses kristályhalmazokat abból kiindulva, hogy a Földön élő baktériumok egyes, állóvizek mélyén élő fajainak szervezetében a baktérium tájékozódását elősegítő mágneses vaskristályok válnak ki.

Az ismételt vizsgálat más eredményt adott

Egy nemzetközi tudóscsoport (amelynek Pósfai Mihály, a Veszprémi Egyetem kutatója is tagja volt), megismételte a vizsgálatokat, és a korábbiaktól eltérő következtetésekre jutott. "Bár csakugyan megdöbbentő a hasonlóság, szerintünk mégsem tekinthető bizonyítéknak arra, hogy e kristályok valóban egykori, a tudósok által ismert legkorábbi élő anyag megkövült maradványai" - idézte az AFP az amerikai Proceedings of the National Academy of Sciences tudományos folyóirat keddi számában megjelent írást.

A kutatócsoport munkáját az arizonai Tampa Állami Egyetemének munkatársa, Peter Buseck vezette. Tagja volt még: Rafal Dunin-Borkowski, Paul Midgley és Matthew Weyland a nagy-britanniai Cambridge egyeteméről, Martha McCartney Kaliforniából, és Bertrand Devouard a franciaország Clermont-Ferrand egyeteméről.

Élnek zuzmók a Marson?

Szintén a marsi élet nyomait vélte felfedezni a Mars Global Surveyor szonda által készített képeken egy magyar tudóscsoport. Ők idén a Lunar and Planetary Science című szaklap hasábjain publikálták meglátásaikat, melyeket amerikai kutatók később cáfoltak. A magyar kutatók egyelőre nem védték meg elméletüket.