![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Magyarország autógyártó-nagyhatalom lehet
További Tudomány cikkek
-
Vadonatúj felfedezés látott napvilágot a madarak kialakulásáról
- A pamplonai bikafuttatáson derült ki, máshogy mozog a pánikoló tömeg, mint gondolták
- A WHO rákkeltő címkével látná el a szeszes italokat Európában
- A mamahotelért mindenki nagy árat fizet, pedig a spórolásra lett kitalálva
- Itt lehet a megoldás az alkoholizmusra
Meglepi, hogy ilyen komolyan gondoljuk? - kérdezi búcsúzáskor Hivessy Géza, a Solo-Duo alternatív hajtású jármű fejlesztője.
Nem lep meg, hazudom, aztán kilépek az ajtón.
Forradalom nagyban
Őriszentpéteren vagyok, az ország nyugati csücskében, közel a szlovén határhoz, ívelt dombok, nádfedeles házak, takaros porták meg napelemekkel táplált lítium-ion akkumulátorok között. Ebben az apró városkában van az Antro Kht. fejlesztési központja, itt készül el a Solo-Duónak az a prototípusa, aminek tervein Hivessy Géza és Hegedűs Zsolt már 1999 óta dolgozik. Persze mostanra már egy népes csapat veszi őket körül.
A jármű tele van forradalmi megoldásokkal, de a másfél órás beszélgetés alatt nem a hibridautó variálhatósága lepett meg leginkább, hanem hogy az alkotók már a sorozatgyártásra készülnek. Ha minden a tervek szerint alakul, 2011-től évente akár több tízezer autó gördülhet ki a cég üzemeiből, persze előbb még el kéne készülnie a prototípusnak, meg fel kellene húzni a gyárat.
Pedig az autó sem egyszerű eset. A Solo-Duo hármas hibridhajtású jármű lesz. Mindegyik kerékbe elektromos agymotor kerül, ezeknek sokkal jobb a hatásfoka, mint a hagyományos meghajtásoknak. A motorok az akkumulátorból nyerik erejüket, amit a jármű tetejére helyezett napelemek is táplálnak majd. A panelek felülete körülbelül 2,2 négyzetméter lesz, megfelelő körülmények között 500 watt teljesítményt tudnak biztosítani. A tervezők szerint a napelemek képesek lesznek feltölteni az akkumulátort a parkolás közben, például a munkaidő alatt, hazafelé tehát már tiszta, környezetbarát energiával utazhatunk. A telepekkel körülbelül 25 kilométert tud majd megtenni a jármű, az otthon és a munkahely között tehát nullára lehet csökkenteni a Solo-Duo károsanyag-kibocsátását.
Szobabicikli
De a Solo-Duo meghajtásában szerepet kap a humán erőforrás is: a három utas taposópedálok segítségével adhat majd le fejenként 100 watt teljesítményt a generátoroknak. Nem lesz kötelező a taposás, de ezzel is csökkentjük majd a fogyasztást és megnöveljük a hatótávolságot. Meg van még egy haszna is a dolognak: utazás közben letudhatjuk a délutáni szobabiciklizést. Három ember kényelmes taposás mellett 10-15 kilométeres óránkénti sebességig tudja majd gyorsítani a járművet, úgyhogy a Solo akkor sem áll le, ha hirtelen megfontolásból elpusztul a Nap.
A 25 kilométeres távolságokat meghaladó utazásokhoz lesz egy növényi olaj-, vagy alkoholüzemű belsőégésű motor is a járműben, ami szintén generátort működtet: ha mindhárom meghajtás dolgozik, a Solo képes lesz a 140 kilométer per órás sebesség elérésére, lassabb tempó mellett viszont másfél literes fogyasztással is beéri majd. Hivessy szerint átlagos körülmények között egy oda-vissza 1500 kilométeres horvátországi utazás 22 liter üzemanyaggal is megvalósítható lesz, ami körülbelül hatezer forintos költséget jelent, az alacsony károsanyag-kibocsátásról nem is beszélve.
Biztonságos tollpihe
Hogy a fogyasztást alacsonyan tartsák, csak a legkönnyebb anyagokkal dolgoznak, a jármű tömege mindössze 270 kilogramm lesz, hála a szénszálas karosszériának. Nézegetjük a monitoron a terveket, a Solo nemcsak kívülről, belülről is mutatós. A futurisztikus műszerfalról nem maradt le semmi, Hivessy szerint légkondicionáló és minőségi borítás is kerül az autóba, nem hagynak ki egyetlen olyan elemet sem, amit manapság már joggal várnak el a vásárlók: tömeggyártásra készülnek, meg kell felelni az elvárásoknak. A Solo merevsége, passzív szilárdsága remek, a szimulált töréstesztek szerint a jármű utascellája 54 kilométer per órás ütközés mellett is sértetlen maradt, az aktív biztonságról a négypontos övek meg a légzsákok gondoskodnak majd.
Szóval lesz benne légzsák? - kérdezem.
Igen - válaszolja Hivessy Géza
Meg klíma, műszerfal, három ülés, egy belsőégésű és négy elektromotor, akkumulátor, és napelem?
Igen.
És azt állítják, hogy mindez belefér majd 270 kilogrammba? - kérdezem hitetlenkedve.
Csak a legkorszerűbb anyagok és technológiák teszik lehetővé mindezt. Olaszországban jártunk egy cégnél, ahol kétszáz kilós kétszemélyes városi autót fejlesztettek. Lehet, hogy hihetetlennek tűnik a Solo alacsony tömege, de nemsokára kész lesz a prototípus, ami majd bebizonyítja, hogy meg tudjuk csinálni.
És mennyibe kerül az első modell legyártásra?
Nagyjából negyvenmillió forintba, nem számítva bele az egyedi tervezés és szimulációs vizsgálatok költségeit.
Gondolom a sorozatgyártás csökkenti majd a költségeket. Mennyiért akarják értékesíteni a Solót a tömegtermelés felfutása után?
Nagyjából 2,5 millió forintot kérünk majd érte - válaszolja a legnagyobb természetességgel Hivessy.
Olcsónak szánják
Elkezdek magamban számolni. Két és félmillió forintból manapság egy alsókategóriás autót lehet vásárolni, ezek nagyjából hasonló kényelmi szolgáltatásokat és menetteljesítményt kínálnak, mint a Solo, csak három-négyszer nagyobb fogyasztás mellett. Nincs bennük akkumulátor, agymotor, rajtuk napelem, karosszériájuk nem a méregdrága szénszálból készül, akárhogy számolom, a Solónak százezres darabszám mellett is legalább kétszer annyiba kéne kerülnie, mint azt a fejlesztő jósolja, de Hivessy szerint rossz a kalkuláció. A nagy autógyártók óriási tehetetlenség mellett dolgoznak, rengeteg olyan adminisztratív költségük van, amivel a kisebb cégeknek nem kell számolniuk, mondja.
Aztán abban is megegyezünk, hogy egy autó gyártási költsége köszönőviszonyban sincs a végső árral. Azt már a budapesti Elektronikus Jármű és Járműirányítási Tudásközpontban tett látogatásom óta tudom, hogy egy tízmillió forintos autó nagyjából négymillió forintjába kerül a gyártónak, a többi a szállításra, meg a forgalmazásra megy el: jelentős összegek maradnak az importőröknél és a kereskedőnél, aztán ott van a regisztrációs adó is. Egy nagy autógyártónak viszont nem kell a nulláról kezdenie, ami jelentős költségmegtakarítást jelent, akárhogy is, nehéz lesz beleférni a 2,5 millió forintba, de a fejlesztők komolyan bíznak a kiadások alacsonyan tartásában.
Pedig van még egy költségnövelő tényező: a Solo-Duo valójában nem egy autó, hanem kettő. A fejlesztéssel foglalkozó Antro Kht. tervei szerint a háromszemélyes Solókat összekapcsolva hatszemélyes Duókat kapunk majd. A koncepció szerint hétköznapokon a kisebb modellt használhatjuk, de hétvégén, nyaralásra farral egymás felé egybepattintjuk majd a két járművet, hogy az egész család beleférjen, gyerekestül, kutyástól, csomagokkal együtt.
Jön a prototípus
A Duo hosszúsága már 4,8 méter lesz, tömege 540 kilogramm, fogyasztása a még mindig jelentéktelen két literre emelkedik, a duplázott hajtásnak hála viszont már 9 másodperc alatt képes lesz felgyorsulni százra, végsebessége meg eléri majd a 160 kilométert óránként. Hivessy szerint aki szeret bütykölni, képes lesz egymaga összekapcsolni a két járművet, aki nem, annak elég lesz felkeresnie egy szerelőt, aki 25-30 perc alatt elvégzi helyette a munkát. A kapcsolás után a hátsó Solo középső utasa megfordíthatja majd az ülését, a két szélső utas viszont a menetiránnyal ellentétesen ül majd, ami vonatokon gyakran megesik, de autóból még kevés hasonló készült.
Nézegetem a famodellt, próbálom beleképzelni azt a csúcstechnikás járművet, amiről eddig beszélgettünk, de nehezen megy. Hivessy csak mosolyog, sokszor találkozott már ezzel a hitetlenkedéssel, de szerinte a világban zajló fejlesztések, és a sokéves előkészítő munka bizonyítja, hogy nem tévedtek. Az NKTH Baross-pályázatának 140 millió forintjából a jövő év elejére elkészül a működő prototípus, amiből a belsőégésű motort és a by-wire vezérlést leszámítva nem hiányzik majd semmi. Jelenleg 25-30 ember dolgozik gőzerővel a projekten, főként speciális szakértelemmel és tapasztalattal bíró hazai kisvállalkozásokból, szerte az országban. Sokan a győri Széchenyi István Egyetemről segítenek be, mások a Budapesti Műszaki Egyetemről.
A következő körben Norvég pályázati pénzekért indul a kht., hogy elvégezze az következő fejlesztési fázist.. Ebből elkészülhet a komplett prototípus, Folytatnák a tesztelést és elindítanák az engedélyeztetést. Ha minden jól megy, a jármű 2011-re készen állna a sorozatgyártásra. Addig is üzleti partnereket kell találni, akik hajlandók a további fejlesztésekhez, majd a termelés beindításához milliárdokat befektetni.
Meglepi, hogy ilyen komolyan gondoljuk? - kérdezi búcsúzáskor Hivessy Géza.
Nem lep meg, hazudom, aztán kilépek az ajtón. Persze, hogy meglep, a lelkes forradalmárok mindig meglepők.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Az oldalról ajánljuk
- Külföld
Koppenhága visszavág: Dánia megvenné Kaliforniát
A dánoknak több napsütésre van szükségük.
február 12., 08:40
- Boksz
Közleményben fakadt ki a vitatott nemű Iman Helif: A hallgatás többé nem opció
Az algériai bokszoló azt írta, hogy az eltörlésére irányuló kísérletekkel is meg kellett küzdenie.
február 12., 09:18
- Belföld
Reagált az ATV, amiért Egri Viktor kitiltotta Deák Dánielt a Csattból
„Ide nem jössz többet” – mondta a műsorvezető a politikai elemzőnek.
február 12., 09:14
- Külföld
Mexikó joggal tart egy amerikai inváziótól, a vámokat sem tudta megállítani
Trump beváltotta fenyegetését.
február 12., 09:41
- Belföld
A Bercsényi utcában betelt a pohár, beszűkítenék az italozók lehetőségeit
Megüzennék Nagy Márton miniszternek, mit kellene tenni.
február 12., 09:41
- Belföld
Vitézy Dávid figyelmeztetett, vadmacskák lephetik el a közutakat
A párzási időszakban gyakrabban tévednek az autóutakra.
február 12., 09:33
- Külföld
Előkerült a szerencsétlenül járt japán kamion
Még nem azonosították a benne levő holttestet.
február 12., 09:25
- Gazdaság
Nyilvános: akár több milliárd forintos szolidaritási hozzájárulást is fizethetnek a települések
Budapestre 89 milliárd forintot róttak ki.
február 12., 08:42
- Sport
Anyai örömök elé néz a kétszeres magyar olimpikon
Mindenképp szeretett volna fiatalon anyuka lenni a kiváló sportoló.
február 12., 09:28
- Külföld
Több ember megsérült a torontói légiszerencsétlenségben
A Delta Airlines gépe leszállás közben borult fel.
30 perce
- Tech-Tudomány
Új aranyláz kezdődhet egy felfedezés nyomán
Kulcsszerepe van a kénnek abban, hogy a nemesfém a felszín közelében megjelenik.
február 12., 06:09
- Futball
Tragikusan fiatalon meghalt a Norwich City egykori futballistája
A személyisége miatt mindenki kedvelte őt.
február 12., 10:04
- Belföld
Dühös lett a MÁV-ra, ezért felgyújtotta a vonat üléseit egy férfi
Mindezt le is videózta.
február 12., 09:53
- Belföld
A jó, a rossz és a válság – a 13. havi nyugdíj története
Horn Gyulától Orbán Viktorig mutatjuk be a 13. havi nyugdíj 27 éves történetét.
február 12., 06:07
- Stenk
Vannak, akik elektromos árammal fiatalítják magukat
Egy pedál, ami örökre összeköt a hetvenes évekkel.
február 12., 06:08
- Vélemény
Ceglédi Zoltán: Mégiscsak föl kéne oszlatni ezt a parlamentet!
Olyan meggyőzően mondta Magyar a Partizánban, hogy kampányüzemmódban vannak, hogy elhiszem, őszintén követeli.
február 12., 08:16
- Tech-Tudomány
Új Beats fülhallgatót mutatott be az Apple
2019 óta vártunk az új Powerbeats Próra.
február 12., 09:49
- Külföld
Meglepő indokkal tiltották ki az egyik legismertebb amerikai lapot a Fehér Házból
Nem hajlandóak végrehajtani Donald Trump egyik rendeletét.
február 12., 08:24
- Belföld
Kiakadtak az ellenzéki politikusok egy, a Paks II. építkezésén történt baleset miatt
Kiderült, mi történt pontosan a leendő atomerőmű területén.
február 12., 06:14
- Futball
Gyermekpornográfia-ügy gyanúsítottja volt a mezőny egyik legjobbja a City–Real-meccsen
Raúl Asenciót ez nem zavarta a játékban.
február 12., 07:10
- Bajnokok Ligája
Vinícius Júnior üzent a rajta gúnyolódó angol szurkolóknak a Real Madrid győzelme után
A brazil támadó gólt ugyan nem szerzett, de nagyon hasznosan játszott Angliában.
február 12., 07:58
- Belföld
Havazással és ónos esővel mutatja meg kettős arcát a szerdai időjárás
Fokozott figyelemmel érdemes közlekedniük az autósoknak.
február 12., 06:12
- Külföld
Donald Trump telefonon beszélt Putyinnal, megkezdődhet a béketárgyalás Ukrajnával
február 12., 06:11
- Kultúr
A négyéves az már jó, ők jobban bírják – a Little Miss Hungary döntőjén jártunk
A kamaszok azért visszafogottabbak.
február 12., 08:00
- Külföld
Távolsági busz és egy teherautó ütközött Mexikóban, több halálos áldozat is van
Négy embert nem találnak.
február 12., 06:44
- Külföld
Bűnösnek vallotta magát Donald Trump egykori jobbkeze, de mégsem megy börtönbe
Steve Bannont csalással vádolták.
február 12., 06:49
- Külföld
Új megvilágításba kerülhet a Kennedy-gyilkosság, több ezer titkos FBI-irat került elő
Donald Trump elrendelte a merénylet titkosított iratainak feloldását.
február 12., 07:10
- Külföld
Kigyulladt egy felhőkarcoló Argentínában
Buenos Aires egyik luxusnegyedében történt az incidens.
február 12., 08:21
- Sport
Pécs lesz a teqball központja a hétvégén
A rangosabb Challenger-eseményen 15 ország 60 sportolója vesz részt, köztük számos világbajnok.
február 12., 10:01
- Külföld
Tragédia Dél-Koreában: tanár szúrta halálra a nyolcéves diáklányt
A tanúvallomásában elhangzott, hogy mindegy volt, melyik gyerek az.
február 12., 07:34