Mária
-6 °C
-2 °C

Terroristabiztos repülőgépek?

2001.09.14. 16:05
Az intelligens repülési szoftverek és a pilótafülke jobb védelme elejét veheti annak, hogy az utasszállító gépeket a jövőben repülő fegyverekké változtassák. A veszély esetén távirányításra váltó repülőgépek sem számítanak immár utópiának.
A civil repülőgépekkel végrehajtott terrortámadásokat szakértői vélemények szerint csúcstechnológia alkalmazásával meg lehet akadályozni. A repülőgépek lehetséges átépítése mindenesetre hatalmas politikai, anyagi és időráfordítással jár - jelentette ki a Spiegelnek Stefan Levedag, a Braunschweigben működő német légi- és űrközlekedési központ (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt, DLR) repülési rendszerek intézetének vezetője.

(Fel)ismerni a toronyházat

Mostanáig meg sem fordult a szakértők fejében, hogy civil repülőgépeket fegyverré változtathat valaki. A modern Airbusokba már beszerelnek egy olyan készüléket, amely a kezelési hibákat, például a repülőgép túl meredek emelkedését megakadályozza. Az ilyen rendszerek a jövőben képesek lehetnek kitérni egy nagy vagy egy toronyház előtt. A pilóta ilyenkor nem tudna beavatkozni a folyamatokba. De ez azt is feltételezi, hogy a felhőkarcolókat vagy a fedélzeti számítógép tárolja, vagy repülés közben a rendszer megbízhatóan felismeri.

Viszonylag gyors megoldást jelenthet az utastér felől a pilótafülke teljes leválasztása. A pilóták számára külön bejáratot és vécét kellene létesíteni, de ez megoldható - mondta Stefan Levedag. Néhány veszélyeztetettnek számító légitársaság már manapság is páncélajtóval biztosítja a pilótafülkébe vezető átjárót. Más társaságoknál ezzel szemben nem jelent problémát eljutni a gép orrába, sőt repülés közben az ajtót is nyitva tartják.

Orosz bevetések pilóta nélkül

A repülőgépek teljes távirányítása műszakilag már 20 éve nem jelent problémát. Az oroszok katonai bevetéseken embereket szállító távirányított repülőgépeket is használtak - mondta a professzor. Az ilyen gépeken a terroristáknak nem volna semmi esélye az irányítás átvételére.

Ennek ellenére a civil repülést nem lehet rövid időn belül átállítani. A műszaki megoldások és előírások rengetegét nemzetközi szinten kellene összehangolni, és ez hatalmas ráfordítással járna. Stefan Levedag az amerikai katasztrófák nyomán szerda reggel különleges munkacsoportot hívott össze a DLR-ben.