Judit

Megtalálták a magas életkor génjeit

2001.08.28. 08:08
Amerikai kutatók - saját közlésük szerint - meghatározták azokat a géneket, amelyek lehetővé teszi magas életkor elérését.
Azok az örökítő anyagok, amelyek lehetővé teszik, hogy az ember 90 vagy 100 évet, esetleg még nagyobb kort érjen meg, a 4. számú kromoszóma egyik szűken körülhatárolt tartományában vannak - számoltak be a tudósok a Proceedings of the National Academy of Sciences amerikai tudományos folyóirat legújabb számának hasábjain.

Az eddigi feltételezésekkel ellentétben nem gének százainak van döntő jelentősége a szokatlanul magas életkor elérése szempontjából, hanem csupán néhánynak. Még az is lehet, hogy mindössze egyetlen gén a magas életkor felelőse - olvasható a dpa által idézett cikkben.

Gyógyszerekkel befolyásolható életkor?

A kutatók az remélik, hogy az örökítő anyagok pontosabb azonosításával nem csupán az emberi sejtekben zajló olyan folyamatokat tudják tisztázni, amelyek lehetővé teszik magas életkor elérését. E tudás segítésével talán kifejleszthetők gyógyszerek is, amelyek ezeknek a géneknek a hatását akkor is képesek utánozni, ha az egyén nem örökölt magas életkor elérésre való hajlamot.

A Harvard Egyetem, a Beth Israel Deaconess Medical Center és a bostoni Whitehead Institut, valamint a Howard Hughes medical Center és a New Jersey amerikai szövetségi állambeli Rutgers Egyetem kutatói 137 olyan testvérpár örökítő állományát hasonlították össze, akik kimondottan magas életkort éltek meg.

A vizsgálatba bevont testvérek egyikének legalább 98 évesnek kellett lennie, öccsüknek viszont legalább 91, húguknak legalább 95 éves kort kellett megélnie. A döntő jelentőségű gének keresésekor találtak a tudósok a 4. számú kromoszóma térségére.