Judit

Vártnál több a lakható bolygó

2003.01.04. 16:09
Jóval több Földhöz hasonló bolygó létezhet a Naprendszeren kívül, állapították meg az amerikai Princeton Egyetem asztrofizikusai. Számítógépes szimulációjuk szerint az ezidáig azonosított naprendszerek negyedében létezhet Földhöz hasonló bolygó.
A kutatók nem az eddig azonosított naprendszerek műszeres vizsgálatából szűrték le az eredményeket, írta a New Scientist, hanem valamennyi ilyen rendszert felvitték számítógépes modelljükbe, hogy így derítsék ki, mely rendszerekben rejtőzhetnek lakható bolygók. Eredményeiket az Astrophysical Journal folyóirat rövidesen megjelenő számában publikálják.

Folyékony víz kell az élethez

1995 óta a csillagászok több tucatnyi, a Naprendszerhez közeli napok körül keringő bolygót találtak. A jelenlegi megfigyelési módszerekkel csak a Jupiterhez hasonló gázóriásokra bukkanhatnak az asztronómusok. Ezzel szemben az élet - általunk ismert formájában - csak olyan szilárd felületen keletkezhet, melyen összegyűlhet és tavakat, tengereket alkothat a víz. Egy kicsi sziklabolygón így esélyesebb az élet létezése, ám még évekbe telhet, amíg a kutatási módszerek addig finomulnak, hogy ilyen bolygókat is találhassanak a csillagászok.

A Princeton Egyetem kutatói, Serge Tabachnik és Kristen Menou 2002 augusztusában számítógépes szimulációt készítettek az akkor ismert 85 rendszer adatainak felhasználásával, hogy megbecsüljék, mely rendszerekben létezhetnek lakható bolygók. Noha hasonló kutatást már végeztek néhány naprendszernél, ez az első olyan átfogó munka, amely valamennyi ismert rendszerrel foglalkozik.

Veszélyes gázóriások

Először azt vizsgálták meg valamennyi naprendszerben, hogy vajon egy Föld méretű kis bolygónak létrejöhet-e stabil orbitális pályája. A gázóriások gravitációs vonzása ugyanis a kisebb bolygókat instabil pályákra lökheti, vagy akár ki is taszíthatja a rendszerből. Emiatt a kisebb, lakható bolygóknak megfelelő távolságra kell lenniük a nagyobbaktól, hogy azok gravitációs ereje ne legyen hatással pályájukra. A bolygónak ezenkívül a "lakható zónában" kell lennie, vagyis olyan távolságra a naptól, hogy felszínén folyékony állapotban lehessen jelen a víz.

Minden negyedik naprendszer lakható

A kutatók arra az eredményre jutottak, hogy a vizsgált naprendszerek mintegy negyede tartalmazott olyan régiókat, ahol elméletileg létezhetnek életet hordozó bolygók. Ez a szám Tabachnik szerint jóval magasabb a korábbi becsléseknél. Az eredményt a teljes galaxisra kivetítve sejthető, hogy nagyszámú Földhöz hasonlatos bolygó létezhet.

A California Egyetem Santa Cruz-i részlegének munkatársa, Greg Laughlin kevesebb rendszerrel végzett hasonló kalkulációkat, véleménye szerint is stimmelnek a princetoniak eredményei. A szerzők azonban arra figyelmeztetnek, hogy eredményeik nem véglegesek. Lehetnek a vizsgált rendszerekben a naptól távoli gázóriások, melyeket még nem fedeztek fel - ez befolyásolhatja az eddig talált stabil régiók számát.