Gusztáv

Baktérium termeli a szuperragasztót

2006.04.21. 10:45
A Caulobacter crescentus baktériumfaj víz alatti felületeken, így a csővezetékekben és a hajók törzsén telepszik meg. Olyan erővel tapasztja oda magát, hogy lepipál vele minden eddig ismert ragasztót.

A legerősebb természetes eredetű ragasztót az eddig feltételezésekkel ellentétben nem a gekkók, a csigák vagy a kacsakagyló alkalmazza, hanem egy vízben élő baktériumfaj, állapították meg amerikai kutatók.

A Brown egyetem és az Indiana egyetem kutatói Jay Tang vezetésével mikromanipulátorok alkalmazásával határozták meg a Caulobacter crescentus faj sejtjeinek egyenként kifejtett tapadóerejét.

Egyenként csipegették

A mérések alapján kiderült, hogy egyetlen sejt egy négyzetmilliméterre számítva 68 newtonos erő (közel 7 kilogrammos súly) hatására válik el a felülettől. Összehasonlításképpen tudni érdemes, hogy a hagyományos szuperragasztók négyzetmilliméterenként alig 20 newtonos erőt viselnek el.

A Caulobacter crescentus megtelepszik minden víz alá merülő felületen, a hajók törzsétől a vízcsövek belsején át az orvosi katéterekig. A baktérium által termelt ragasztó hosszú poliszaharid-molekulákból áll.

Az eddig is ismert volt, hogy ezek a baktériumok könnyedén ellenállnak a takarítógépek nagynyomású vízsugarának. A ragasztó tényleges erejét viszont csak most sikerült tudományosan igazolni, írta a pte hírügynökség.

Érdemes volna szintetizálni

Mivel a ragasztó nedves felületeken is nagy erővel tapad meg, alkalmazása a sebészetben nyithat új távlatokat, írta a Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) című amerikai szaklapban az eredményeket bemutató írásában Jay Tang.

A kutató szerint a ragasztó ipari mennyiségű termeléséhez csupán a baktériumok nagy tömegben való tenyésztésére volna szükség. A másik lehetőség az volna, hogy biokémikusok alaposan elemzik a ragasztó összetételét, majd kifejlesztik annak szintetikus változatát.

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.