Ambrus
-7 °C
3 °C

A légiforgalom fokozza az üvegházhatást

2001.04.25. 18:18
Jelenleg évente mintegy 5-7 százalékkal bővül a légiforgalom. Ez a szállítási forma egyes vélemények szerint minden más közlekedési eszköznél erősebb hatással van az atmoszférára. A repülőgépek az égéstermékeik túlnyomó részét nagy magasságban, a földfelszíntől 9-12 kilométerre bocsátják ki.

A sugárhajtóművekből kiáramló gázok közé tartozik a széndioxid, a vízgőz, a nitrogénoxidok és a szénmonoxid, illetve felszabadulnak különböző kénvegyületek, szénhidrogének, sőt korom is. Nagy repülési magasságban, a sztratoszférában húzódó védő ózonréteg közelében a repülők kondenzcsíkot húznak.

A légiközlekedés szennyezőanyag-kibocsátása hatással van a globális klímára
A légiközlekedés emisszióját és annak atmoszférára gyakorolt hatását már hosszú évek óta intenzíven kutatja a német légi- és űrközlekedési központ (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt, DLR). Kutatórepülőgépekkel elvégzett méréseik azt mutatták, hogy kimutatható a kéndioxid koncentrációjának légiközlekedés okozta növekedése. Ezenkívül az is bebizonyosodott, hogy a mai légiforgalom minden repülési magasságban növeli a földközeli ózon mennyiségét. Klímamodelleken elvégzett számítások igazolták, hogy a mai forgalom mellett nagy magasságban képződő ózon akár egytized fokkal is emelheti bolygónk átlaghőmérsékletét.

A hajtóművek égéstermékei vízgőzt is tartalmaznak. Ez az ártalmatlan égéstermék alapvetően ugyancsak üvegházhatást okoz. A mai légiforgalom mellett felszabaduló mennyiség azonban nem képes alapvető változásokat okozni - állapította meg a Légiközlekedés káros anyagai címet viselő kutatási program. Nagy magasságban a vízgőz kicsapódik a gázsugár szilárd részecskéin, ami messziről látható kondenzcsíkot okoz. A gyors párolgás miatt a helyi anomália néhány percen belül eltűnik, vagyis nincs számottevő hatással a klímára.

De a légiforgalom az újabb cirrusfelhők képzésével ráerősít az üvegházhatásra. Ezt már földfelszíni és műholdas mérések adatai is alátámasztják. Ezek szerint a légiforgalom által érintett régiókban viszonylag rövid időn belül több mint egy százalékkal erősödött a felhőképződés a magas légköri rétegekben. A repülőgépek okozta pótlólagos felhőrétegek, vékony cirrusok formájában ezenkívül közvetlenül melegítik a troposzférát (az atmoszféra legalsó rétegét).

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!