Mária
-6 °C
-2 °C

Másodszor döntött rekordot a hiperszonikus gép

2004.11.17. 10:55
A NASA X-43A pilóta nélküli kísérleti repülőgépe kedden megdöntötte saját rekordját, a torlósugár-hajtómű a hangsebesség tízszeresére gyorsította a gépet.
Sikeres próbarepülést végzett kedden az amerikai X-43A pilóta nélküli kísérleti hiperszonikus repülőgép, amely rövid ideig a hangsebesség mintegy tízszeresével száguldott, közölte az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) szóvivője.

Mint elmondta, a kísérleti repülőgép ily módon nyolc hónapon belül másodszor döntötte meg a hiperszonikus hajtóművek sebességi rekordját. Az első rekordot még március 7-én döntötte meg a szerkezet.

Szabadesés

#alt#
X-43A
A kísérleti repülés során a 3,6 méter hosszú, s egy B-52-es repülőgép szárnyai alá erősített X-43A-t a B-52-es Dél-Kalifornia partjaitól nyugatra 12 kilométeres magasságba emelte. Ekkor levált a kísérleti repülőgép, amelyet saját hajtóműve ezután 33 kilométeres magasságba repített.

Az X-43A ekkor tíz másodpercen át a hangsebesség mintegy tízszeresével, óránként 11 263 kilométeres sebességgel száguldott. A kísérleti repülő ezt követően szabadesésbe kezdett és végül az óceánba hullott.

A hiperszonikus repülőgép speciális motorját angol mozaikszóval "scramjetnek" nevezik, amely teljes meghatározása szerint hangsebesség feletti torlósugár-hajtóművet jelent. Más gépektől eltérően az X-43A-nál a hajtóanyag elégetéséhez szükséges oxigént az elől beáramló levegő biztosítja.

Könnyebbek

A scramjethajtóművek jóval könnyebbek, mint a hasonló teljesítményre képes hagyományos hajtóművek. Mivel a hiperszonikus hajtóművek az üzemanyag elégetéséhez a repülés közben beszívott levegőt használják, sokkal kevesebb - nagyjából hetedannyi - hajtóanyagra van szükségük, és emiatt kisebb az induló tömegük is. A hajtómű az üzemanyagot a beszívott nagysebességű légáramba fecskendezi, ahol összekeveredik a levegővel és ezredmásodpercek alatt elég.

A folyamat azonban csak 5 Mach feletti sebességnél indul be, ez azt is jelenti, hogy hagyományos rakéták is szükségesek ahhoz, hogy a jármű a megfelelő sebességre gyorsuljon. Üzemanyagnak általában folyékony hidrogént használnak, ennek előnye, hogy felhasználás előtt hűti a motort. A scramjetek felső sebességhatárát még nem sikerült meghatározni, de elméletileg magasabb a Föld körüli pályára álláshoz szükségesnél (20-25 Mach).