Judit

Uniszex fogamzásgátló a látóhatáron

2001.10.11. 15:15
A Harvard Medical School kutatói olyan mutációt hoztak létre egerekben, amely kalciumhiányt okoz a kísérleti állatok heréjében, de nem csökkenti azok libidóját. A kalciumhiányos spermiumok az egészséges hímivarsejt sebességének egyharmadával mozognak, és képtelenek átfúrni magukat a petesejt burkán. Az eredmény alapján nem elképzelhetetlen egy hormonmentes, kalciumblokkoló fogamzásgátló kifejlesztése, amely férfiakban és nőkben is hatásos lehet.
David Clapham és kutatócsoportja a sejtek kálcium-anyagcseréjét szabályozó géneket tanulmányozták, amikor egy olyan fehérjére bukkantak, amely csak a herékben termelődik. Miután kiütötték (pontmutációval működésképtelenné tették) a fehérjét kódoló DNS-szakaszt, különös hatásra lettek figyelmesek: a mutáns egerek nemzőképtelenné váltak. Tizenhárom hím kilenc hónapot töltött huszonhat nősténnyel, mégsem következett be egyetlen terhesség sem. Ezután négy nem mutáns hím szinte azonnal megtermékenyített nyolcat a nőstények közül.

A felfedezett gén a CatSper névre keresztelt fehérjét kódolja, amely csak a spermiumok farkában termelődik. A mutáns hímekből származó, a CatSper fehérjét nem tartalmazó spermáról mikroszkópos vizsgálattal bebizonyosodott, hogy jóval lassabban mozognak, és képtelenek a petesejt burkát áttörő végső rohamra. A kísérletek során a normális sperma ötből négy petesejtet megtermékenyített, míg a lusta, mutáns hímivarsejt egyetlen egyet sem. A burkától mesterségesen megfosztott petesejtekkel azonban már elbírtak a mutánsok is.

A Nature-ben közzétett felfedezés segít megmagyarázni, miért csökken a magas vérnyomásuk miatt vagy más okból kálciumblokkoló gyógyszereket szedő férfiak nemzőképessége. A kutatócsoport szerint új fogamzásgátlási módszer is lehet a dologból: ha sikerül olyan szert találni, amely specifikusan blokkolja a kalciumszállítást, az emberben is lassíthatóak lesznek a spermiumok. A szert férfiak és nők is szedhetik majd, hiszen a spermákat akkor is elég lelassítani, amikor már beléptek a női reproduktív szervekbe.