Mária

Sztárfelismeréshez pár agysejt is elég

2005.06.23. 15:01
A kutatók eddig azt hitték, hogy a személyek és tárgyak felismerésében agysejtek bonyolult hálózata vett részt. Kaliforniai tudósok most arra jutottak, hogy a Halle Berryről készült képek egyetlen agysejtet aktiválnak.

A vizsgálat során a klasszikus módszerrel képeket mutogattak a kísérleti személyeknek, miközben az agyműködésüket figyelték.

Egy esetben például bebizonyosodott, hogy a Macskanő-kosztümben pucsító Halle Berry ugyanazt az egy agysejtet kapcsolta fel a tesztalanyokban, mint a kisestélyiben tétovázó Halle Berry, vagy más őt ábrázoló fotók.

A jelenséget az agy azon részében figyelték meg, ahol az észlelések emlékekkel szinkronizálódnak, közölte a kutatást vezető idegsebész, Itzhak Fried, a Kalifornia Egyetem professzora.

Egy ember, egy agysejt

#alt#
Tudja, most hány agysejtet használ?
A megfigyelés nem azt jelenti, hogy például egy világsztárt ugyanaz az agysejt ismeri fel, amelyik emlékszik rá. A Nature magazinban megjelent tanulmány tanulsága ugyanakkor, hogy az információk értelmezésében sokkal kevesebb neuron vesz részt, mint azt korábban képzelték, amikor kiterjedt és bonyolult hálózatok összehangolt munkájának tulajdonították az egyes képzeteket.

A vizuális információk feldolgozásával foglalkozó szakember szerint az eredmény igazán drámai része, hogy az említett agyterületen - a bejövő vizuális információk és az emlékek találkozási pontján - egy személy különböző képeinek láttán egyetlen agysejt aktiválódik.

A tanulmány szerint ugyanakkor egy esetben ugyanaz az idegsejt aktiválódott Jennifer Aniston és Lisa Kudrow fotói láttán. A neuron jelentése kétség kívül a "Jóbarátokban szereplő személy". A tudósok ebből váratlanul megértették, hogyan emel ki az agy az emlékezetből egyes koncepciókat.