Valéria
12 °C
19 °C

Lecserélik a torz, Európa-központú térképeket az USA egyes iskoláiban

2017.03.20. 17:04

Hiába gondolja, hogy a cikkben szereplő térkép valami torz mása a világnak, a helyzet az, hogy pont amit eddig gondoltunk helyesnek, az volt torz.

Mivel a Föld (majdnem) kerek, elég nehéz egy lapos felületen, például egy térképen helyesen, méretarányosan ábrázolni, pláne akkor, ha nem is feltétlenül a méretarány megtartása a cél, hanem valami más. Az eddig használt térképeken az úgynevezett Mercator-vetület volt látható, mely arra jó, hogy elég helyesen érzékelteti a távolságok arányát, de valójában a földrészek méretaránya és egymáshoz képest elfoglalt helyük elég távol áll a valóságtól.

A bostoni állami iskolák pár hete kezdték meg azt a folyamatot, mely valószínűleg szép lassan elég komolyan elterjed majd máshol is: az úgynevezett Peters-vetületet használó térképeket használnak, melyek legfőbb tulajdonsága, hogy az Egyesült Államokat és Európát a valós méretüknek megfelelően ábrázolja a Föld többi részéhez képest.

A tanárok természetesen odafigyelnek az átmenetre, a Mercator- és a Peters-vetületet használó térképeket egyszerre is megmutatják a tanulóknak, akiknek természetesen feltűnik, hogy Afrika sokkal nagyobb lett, illetve az USA picit más formájú.

A Peters-vetület egy német történésztől, Arno Peterstől származik, ő 1974-ben publikálta a világ szerinte helyes leképezését, bár a munkája annyira megegyezik egy 19. századi skót térképész, James Gall elképzelésével, hogy hivatalosan Gall-Peters vetület lett a neve. A módszer lényege, hogy az országok formáit eltorzítva kapjuk meg, de a területek méretei valósághűek maradnak.

A Mercator-vetületű térképek másik közös jellemzője, hogy általában Európa álla középpontban, ami szintén nem túl aktuális ma már. A Peters-vetületről szóló komoly vita jó tíz éve folyik, korábban Az elnök emberei című sorozat egyik epizódjába is bekerült a téma. A bostoni bevezetés csak a kezdet, bár annak nem túl kicsi: 125 iskola mintegy 57 000 diákja ismeri meg a paradigmaváltó ábrázolásmódot.