Mária

A hiányzó majom

2002.07.12. 08:08
Francia paleoantropológusok eddig ismeretlen előember csonjaira bukkantak a Száhel-övezetben. A lelet átrendezheti az emberi evolúció elméletét: lehet, hogy fajunk nem Kelet-Afrikából származik, és lehet, hogy a bolygó feletti uralomra törő csimpánz egymillió évvel korábban rántotta be motorcsónakját, mint azt eddig gondolták.
A Mission Paleoanthropologique Franco Tchadienne néven tevékenykedő kutatócsoport egy évvel ezelőtt gyanús csontokra bukkant a csádi Djurab sivatagban, az emberi evolúciót kutató szakemberek eddig hype-olt kelet-afrikai ásatási helyszíneitől mintegy kétezerötszáz kilométerre nyugatra. A maradványok időigényes és alapos összeragasztása után egy eddig ismeretlen ősmajom koponyája vált láthatóvá. A francia paleoantropológusok a Nature magazinban publikálták eredményüket - a sahelantropus tchadiensis felfedezése jelentősen átírhatja az emberré válás tudományos történetének első fejezeteit.

"Ez lehet az eddig ismert legfontosabb fosszilis lelet, jelentősége vetekedhet az első majomember hetvethét évvel ezelőtti felfedezésével" - vélekedett a Nature paleontológiai szerkesztője, Henry Gee.

A nem mai gyerek

kobak
Toumai
Közös felmenőnk
A lelet származási helyére utaló rendszertani név helyett a helyiek körében népszerű és rövid Toumai néven (jelentése: "a száraz évszak előtt született a gyerek, és reméljük túléli") ismert majomegyén különös ismertetőjegye, hogy ötvözi a fejlettebb és ősibb biológiai jellemzőket: agykoponyája, agytérfogata a csimpánzéhoz hasonló, arckoponyája és fogazata azonban már az emberősökre utaló jegyeket visel - igazolványkép alapján csak egy csúnyább homo habilisnak tűnne.

Vulkáni hamurétegek hiányában a Michel Brunet vezette kutatócsoport nem használhatott rádióizotópos eljárást Toumai korának megállapítására. A lelet környezetében található más élőlények maradványai alapján ugyanakkor a csádi előember korát hétmillió évesre teszik. Mindebből az következik, hogy a csimpánz és az ember evolúciójának útjai nem hatmillió évvel ezelőtt - ahogy eddig gondolták -, hanem több mint egy egymillió évvel korábban váltak szét.

Kieső helyen az australopitecus

Toumai az emberré válás folyamatának jelenleg ismert legkorábbi képviselője. A maga módján azért is egyedülálló, mert koponyája szinte teljes egészében rekonstruálható volt, míg a paleoantropológia őt megelőző legkorábbi leletei egytől egyig csonttöredékek voltak - a következő teljes ősemberkoponya hárommillió évvel későbbről származik.

csövi
Homo habilis
Váratlan újraszámolás
A koponya ráadásul nem csavar a Toumai arcához képest. "A lelet kora alapján az ember mindenképpen valami csimpánzszerűre számít - magyarázza Daniel E. Lieberman, a Harvard egyetem paleontológusa -, de az arca lényegében a homo habilisé, kétmillió évvel ezelőttről, miközben maga hétmillió éves."

Az igazán meglepő mindebben az, hogy a két említett személy között - körülbelül 3,2 millió évvel ezelőtt - élt a Lucy néven világhírűvé vált australopitecus afarensis, aki veszélyesen majomarcú lény volt. Lieberman szerint az evolúciós mintázatok és trendek megfordulásáról lehet szó, ami "rendkívül ritka, hacsak nem lehetetlen." Az emberi törzsfejlődés australopitecussal operáló lineáris története az új lelet fényében mindenképpen javításra fog szorul.

Tudott állni, de nem szeretett

A sahelantropus tchadiensis felfedezésével megdőlni látszik az a feltevés, amely szerint Kelet-Afrika az emberiség bölcsője. Toumai közép-afrikában, az egykori "Óriás Csád-tó" medencéjében, lakhelye zebrákban, antilopokban és krokodilokban gazdag, kellemes klímájú terület volt. A jelenlegi elmélet szerint az öt, illetve hét millió évvel ezelőtti periódusban a tó keletkezése elvágta egymástól a Közép-Afrikában és Kelet-Afrikában élő majomembereket - az emberig tartó fejlődés így keleten folytatódott, a jelenlegi Etiópia és Kenya területén.

A végső kérdésre - hogy legkorábbi elődünk tenyérenálló volt-e - nincs biztos válasz. Michel Brunet szerint a koponya és a nyakcsigolyák illeszkedésének helyzete nem bizonyítja, hogy Toumai két lábon járt, de azt mutatja, hogy tudott felegyenesedve járni, ha nagyon akart.