Ambrus

Űrből pottyant az arany

2000.08.01. 07:55
Kapcsolódó cikkek (1)
Sokan viselhetnek tudtuk nélkül földön kívüli anyagból készült ékszereket. Egy geológuscsoport arra a következtetésre jutott, hogy a földkéreg külső rétegeiből kibányászható nemesfémeket csakis a földtörténeti őskor óta becsapódott meteoritok szállíthatták ide.

aranysziget
A nemesfémek lehúzódtak a magmába
Az arany és a platina, a világ legkeresettebb nemesfémei valószínűleg a szó valódi értelmében az égből pottyantak le. Erre a megállapításra jutott egy nemzetközi geológuscsoport, amely a "Nature" magazinban közzétett tanulmányában foglalta össze a megállapításait.

A periódusos rendszer ezen két különleges elemének földönkívüli eredete megmagyarázhatja, miért csak a földfelszín közelében fordulnak elő nagyobb koncentrációban. A kutatók kísérletei azt a feltételezést támasztották alá, hogy a kibányászható nemesfémek meteoritokkal érkeztek a földre.

Nagy nyomás és hőmérséklet mellett megkísérelték a laboratóriumban modellezni a földköpenyt és a magmát. A geológusok azt tapasztalták, hogy ilyen különleges feltételek mellett a nemesfémek a mélybe süllyednek. A tanulmányban akként fogalmazzák meg, hogy a földtörténet geokémai eloszlási folyamatai során az arany, a platina és más nemesfémek lehúzódtak a magmába.

Mivel ennek ellenére sok nemesfémet lehet találni a földfelszín közelében, ezek csak földön kívüli anyagból származhatnak. A geológuscsoport ezzel korábbi kutatások eredményit igazolta. Már korábban sikerült bebizonyítani, hogy a földön előforduló nemesfémek relatív aránya pontosan egyezik azzal, ahogy azokat a meteoritok tartalmazzák.