Bármikor bekövetkezhet a múlt hetihez hasonló műholdbaleset, az illetékes szervek ugyanis nem tudják pontosan megjósolni az összes, ember alkotta szerkezet útját, írta meg a Space.com. Szakértők szerint még egy sokkal drágább rendszerrel is csak a pontosságot lehetne tovább növelni, hibátlan munkát képtelenség végezni.
Mint azt megírtuk, a február tizedikén bekövetkezett ütközés során egy orosz és egy amerikai műhold karambolozott. Előbbi már üzemképtelen volt, a NASA szerint ez volt a találkozás oka. Mindenesetre korábban még nem fordult elő, hogy két teljes értékű műhold ütközött volna egymásnak.
"Bár körülbelül ötven évbe telt, hogy bekövetkezzen egy ilyen esemény, most már tíz éven belül várható hasonló", mondta el Don Kessler, a NASA szakembere.
"Bizonyos időszakokban nagyobb az esély egy balesetre" - mondta John Higginbotham, a műholdak mozgását figyelő Integral Systems of Lanham szoftver egyik megalkotója. "Mostanában pont egy ilyen időszakban vagyunk, és a kockázat tovább nő majd a következő években."
Bár az amerikai légierő működtet olyan rendszert, ami képes előre jelezni bizonyos találkozásokat, képtelenség pontosan nyomon követni az űrben keringő 19 ezer tárgy útját - főleg azért, mert akad köztük olyan, ami egy baseball-labdánál is kisebb. Jól mutatja a problémát, hogy az Iridium 33-as és a Kozmos 2251-as balesete nem volt a 150 legkockázatosabb találkozás listáján.
Nick Johnson, a NASA Johnson Space Center egyik szakértője elmondta, hogy a rendszer további tökéletesítésével, elég forrással pontosabban lehetne előre jelezni az ütközéseket, de lehetetlen hiba nélkül megjósolni a jövőt. "Nincs forgalomirányítás az űrben, ami egyébként nagy hiba" - mondta Johnson.
A mostani esetre valóban nem számított senki. A magatehetetlenül sodródó Kozmosz 2251 egy magasabb pályáról süllyedt le amerikai társához. A több tucat műholdat üzemeltető Iridium szóvivője elmondta, hogy nem kaptak semmilyen tájékoztatást a légierőtől, pedig megfelelő manőverekkel el lehetett volna kerülni az ütközést.