Anna, Anikó

Kisbolygókat neveztek el magyar fiatalokról

2011.04.27. 16:17
Évek óta hagyomány, hogy a Nemzetközi Tudományos és Innovációs Versenyen helyezettjeiről elismerésként, illetve további ösztönzésként elneveznek egy-egy kisbolygót. Ezeket a kisbolygókat a Lincoln Laboratory Near-Earth Asteroid Research Team (LINEAR) felfedezései közül választják.

Mivel a szoftverek automatikusan vezérlik a távcsöveket és azonosítják a kisbolygókat, ezeknek az objektumoknak nincs klasszikus értelemben vett felfedezője, aki nevet választhatna az égitesteknek. Így jött létre a Ceres Connection nevű program, amely három tudományos, innovációs verseny helyezettjeit, diákjait és felkészítő tanáraikat honorálja kisbolygó elnevezéssel. Korábban már Rátai Dániel és Spohn Márton részesült hasonló elismerésben.

Sugár Krisztina és Simon Dávid a 2010-es Nemzetközi Tudományos és Innovációs Versenyen értek el második helyezést.

A Szent Margit gimnázium két végzős tanulója, Sugár Krisztina és Simon Dávid 2010-es versenyre készített Hulladékhő Pumpa projekttel a számítógépek hőleadás-problémájának megoldását tűzte ki célul. Egy olyan rendszert mutattak be, amelynél a számítógép által termelt hőt egy Stirling-motor segítségével hasznosítják újra környezetbarát módon, és két ventilátor üzemeltetését váltják ki vele. A Stirling-motor üzemeltetéséhez nem kell külön energiát befektetni, a processzor által termelt hulladékhő önmagában elég.

A (26474) Davidsimon pályája, valamint a bolygók és a kisbolygó helyzete 2011. április 20-án. (JPL)

A (26474) Davidsimon 3,6 év alatt kerüli meg a Napot, napközelben 300 millió, naptávolban 405 millió km-re jár csillagunktól (a Nap-Föld távolság 150 millió km), pályahajlása 8 fok. A 3-4 km átmérőjű égitestet 2000. január 7-én fedezte fel a LINEAR.

A szintén 3-4 km-es (26475) Krisztisugar 320 és 390 millió km közötti távolságban jár, keringési ideje 3,6 év, pályahajlása 7 fok. Ezt is 2000. január 7-én azonosították a program szoftverei. A kisbolygók olyan halványak, hogy vizuális megfigyelésükre nincs mód, észlelhetők, digitális technikával viszont viszonylag könnyen elérhetők. A Davidsimon jövő augusztusban, a Krisztisugar jövő júniusban kerül szembenállásba a Nappal, fényességük ekkor 17,5 magnitúdó körül alakul.

A (26475) Krisztisugar pályája, valamint a bolygók és a kisbolygó helyzete 2011. április 20-án. (JPL)